توسعه صنعت نفت با به کارگیری نسل چهارم قراردادهای نفتی شتاب می گیرد

توسعه صنعت نفت با به کارگیری نسل چهارم قراردادهای نفتی شتاب می گیرد
معاون امور حقوقی و مجلس وزیر نفت گفت: با اجرایی شدن نسل چهارم قراردادهای نفتی، توسعه صنعت نفت شتاب خواهد گرفت.
 

به گزارش خبرنگار شانا، شجاع الدین بازرگانی در اولین همایش تخصصی "ارتقای توان تولید با اتکا به کار و سرمایه ملی" در نمایشگاه هفدهم نفت اظهار کرد: تولید کار و سرمایه ایرانی هر یک دارای ویژگی خاصی در مسیر توسعه صنعت نفت است بنابراین باید از تمام ظرفیت های داخلی برای تولید داخل و بومی سازی و حمایت از صنعتگران ایرانی استفاده کرد.

بازرگانی افزود: اگر تولید پایدار و ماندگار عملی شود و روند واگذاری تسهیلات به تامین کنندگان کالاهای مورد نیاز صنعت نفت شتاب گیرد، شاهد توسعه صنعت نفت خواهیم بود.

وی افزود: سیاست راهبردی و نقشه راه می بایست به گونه ای باشد که هر سه متغیر یعنی سرمایه، کار و تولید همزمان و در همکاری با هم و در یک فرآیند مشترک منجر به ارزش افزوده شوند.

بازرگانی ادامه داد: نگاه تولیدکنندگان ما باید به بازارهای جهانی باشد تا بتوانند نیاز تولیدکنندگان داخلی را نیز پاسخگو باشند به همین دلیل ایجاد فضای رقابتی در تولید ضروری است.

وی ادامه داد: در این فرآیند، کاری پایدار است که ریشه در اشتغال داشته باشد و همگام با سرمایه گذاری از توان و دانش ایرانی در عرصه های فناوری استفاده کند و نیز توان علمی پژوهشی و تحقیقاتی را برای رقابت در فضای رقابت جهانی موردنظر قرار دهد.

معاون امور حقوقی و مجلس وزیر نفت افزود: تغییر فرهنگ مصرف کنندگان داخلی به سوی تولید، پرهیز از خرید خارجی با هر قیمت کیفیت و حمایت از تولید داخلی از طریق تغییر الگوی مصرف و فرهنگ سازی باید مورد توجه قرار گیرد.

بازرگانی ادامه داد: استفاده بهینه از منابع نفت و گاز و حمایت از طرح های سرمایه گذاری در صنعت نفت باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و زمینه کار و اشتغال پایدار فراهم شود.

وی با بیان این که تصویب قانون نفت سبب شد که یک قانون پایه و پایدار در صنعت نفت شکل بگیرد، گفت: امروز چهار شرکت اصلی زیرمجموعه وزارت نفت در این قانون به طور کامل نقش آفرین هستند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان یک شرکت مادر تخصصی در صنعت نفت ماندگار شد.

معاون امور حقوقی و مجلس وزیر نفت ادامه داد: ایجاد سازکار موثر برای جذب منابع مالی موردنیاز داخهلی و خارجی به منظور اجرای طرح های توسعه و حفظ و نگهداشت توان تولید و نیز جذب و هدایت سرمایه های داخلی و خارجی به منظور توسعه میدان های هیدروکربوری با اولویت میدان های مشترک از طریق الگوهای جدید قراردادی مانند مشارکت با سرمایه گذاران بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن، از برنامه های توسعه صنعت نفت است.

وی همچنین بر حفظ و تقویت همکاری با موسسه های پژوهشی و دانشگاهی و نیز ارتقای سطح علمی و عملیاتی کارکنان صنعت نفت تاکید کرد.

بازرگانی، تدوین نظام جامع سرمایه انسانی متناسب به نیازهای صنعت نفت گاز و پتروشیمی و پالایشی در کنار تدوین نظام جامع کیفیت کالا و خدمات را از دیگر سیاست های وزارت نفت معرفی کرد.

معاون وزیر نفت گفت: در قانون وزارت نفت مسیر ارتقای توان تولید با چند ویژگی مدنظر است: توجه ویژه و موثر به روند افزایش بهره وری و نیروهای انسانی، ایجاد زمینه های مناسب تامین منابع برای ارتقای سطح تولید و توجه به بومی سازی ساخت تجهیزات و اهتمام بر تقویت مبانی تحقیقاتی و پژوهشی و مهارت های کاربردی، از عوامل تاثیرگذار بر توسعه صنعت نفت در آینده خواهد بود.

وی با حمایت از روند بومی سازی ساخت تجهیزات موردنیاز صنعت نفت گفت: ارتقای توان تولید و حمایت از کار و سرمایه در صنعت نفت نیازمند زمینه سازی و ایجاد زیرساخت های قانونی و امنیت روانی شاغلان و نقشه راه است که در قانون وزارت نفت مورد توجه قرار گرفته است.

۳۰ فروردین ۱۳۹۱ ۱۴:۱۵
تعداد بازدید : ۱,۰۲۷