ادامه تحریم ایران وضعیت بازار نفت را تغییر خواهد داد

ادامه تحریم ایران وضعیت بازار نفت را تغییر خواهد داد
وزیر نفت نقش ایران را در بازار نفت تعیین کننده اعلام و تصریح کرد: با تحریم نفت ایران، قیمت نفت حدود 20 درصد تغییر کرد و در صورت ادامه این روند، حتما بازار نفت غیر از این خواهد شد.
 

به گزارش خبرنگار شانا، مهندس رستم قاسمی با اشاره به گذشت بیش از 100 سال از عمر صنعت نفت در کشور گفت: باید پیشتاز همه کشورها باشیم و در زمینه فروش محصول، حضور در بازار و معاملات تجاری نقش مهمی ایفا کنیم.

وی گفت: ایران به عنوان دومین تولیدکننده اوپک، باید نقش مهمی در بازارهای جهانی نفت ایفا کند و باید در تصمیم گیری در زمینه بازار معاملاتی حضور فعال تری داشته باشد.

قاسمی با تاکید بر ضرورت ارتقای کیفیت محصولات در صنعت نفت گفت: باید دانش تغییر کیفیت محصول با روش های پژوهش و فناوری و به کارگیری مراکز علمی – فنی تاثیرگذار باشد.

وی با بیان این که باید نوآوری در صنعت نفت ایجاد شود، گفت: تغییر محصولات و تولید محصولات جدید از نفت و گاز باید مورد توجه قرار گیرد تا محصولاتی با کیفیت و قیمت بالاتر تولید کنیم.

قاسمی گفت: باید در زمینه ساخت تجهیزات از روش های نوین استفاده کرد و نباید در این زمینه وابستگی به دیگر کشورها داشته باشیم تا ملی شدن صنعت نفت در زمینه تامین تجهیزات نفتی نیز ایجاد شود.

وزیر نفت ذخایر نفت درجای ایران را بیش از 600 میلیارد بشکه اعلام و تصریح کرد: با استفاده از روش کنونی برداشت و ضریب برداشت 25 درصدی از میادین نفتی حدود 150 تا 160 میلیارد بشکه نفت قابل برداشت داریم و چنانچه تنها یک درصد به ضریب برداشت اضافه شود، حدود شش میلیارد بشکه به ظرفیت نفت قابل برداشت کشور افزوده می شود که این میزان معادل تولید نفت پنج سال کشور است.

وی یکی از مهم ترین موضوع های تعیین کننده در صنعت نفت را افزایش ضریب برداشت اعلام و تصریح کرد: در صورتی که ضریب برداشت از 25 درصد کنونی به 35 درصد افزایش یابد، انقلابی در برداشت نفت ایجاد خواهد شد و هم اکنون این فعالیت در برخی مراکز پژوهشی کشور در حال انجام است.

وزیر نفت گفت: در صورتی که با استفاده از روش های موجود و ضریب برداشت 25 درصد نفت برداشت کنیم تا بیش از 100 سال آینده نفت خواهیم داشت این در حالی است که بسیاری از کشورها ذخایر آنها تا 30 سال آینده تمام می شود.

به گفته وی هم اکنون روزانه بیش از 85 میلیون بشکه نفت در دنیا تولید می شود و مصرف نفت نیز در حال افزایش است.

قاسمی 3 شاخص مهم داخلی سازی تجهیزات را کیفیت، زمان و هزینه اعلام کرد و افزود: در زمینه کیفیت در سال گذشته بهبودی قابل توجهی ایجاد شده است و در برخی زمینه ها به استانداردهای جهانی دست یافته ایم ضمن آنکه کیفیت هم اکنون مشکل جدی ما در صنعت نفت نیست.

وی افزود: موضوع زمان و قیمت تولید محصولات موردنیاز صنعت نفت هنوز جزء مشکلات جدی این صنعت است که برخی راه حل های رفع این مشکل مربوط به اقدام های حاکمیتی و بخشی نیز بحث های بهره وری است که باید از سوی سازندگان حل شود.

وزیر نفت از ایجاد صندوق حمایت از تولید در صنعت نفت خبر داد و گفت: امیدواریم با ایجاد این صندوق حمایت های لازم از صنعتگران داخلی انجام شود همچنین اقدام هایی نیز با همکاری مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات این بخش در حال انجام است.

وی گفت: ضروری است 70 درصد مبلغ سفارش ساخت تجهیزات را در اختیار سازندگان قرار دهیم تا آنها نیز بتوانند با هزینه کمتری این تجهیزات را تامین کنند؛ در غیر این صورت با مشکل رو به رو خواهند شد.

قاسمی با تاکید بر حمایت صنعت نفت از سازندگان داخلی گفت: ما در کنار همه صنعتگران هستیم و با تامین هزینه های نمونه سازی تا تجاری سازی محصولات و همچنین بستن قراردادهای درازمدت از آنها حمایت خواهیم کرد.

وزیر نفت یکی دیگر از اقدام های حمایتی صنعت نفت از بخش داخلی را ایجاد سامانه ای برای دسترسی صنعتگران داخلی به نیازهای آینده صنعت نفت اعلام و تصریح کرد: صنعتگران با مراجعه به این سامانه می توانند اطلاعات لازم را برای ساخت تجهیزات مورد نیاز این صنعت کسب کنند.

وی گفت: ما از تولید کار و سرمایه ایرانی بیش از گذشته حمایت خواهیم کرد و از پیمانکاران داخلی نیز تقاضا داریم با رغبت بیشتری برای مشارکت در اجرای پروژه های این صنعت حاضر شوند.

وی با تاکید بر این که هم اکنون حدود 70 واحد در پتروشیمی در دست ساخت است، گفت: صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع پایین دستی و تاثیرگذار است که پیش بینی لازم برای توسعه این صنعت همچنین ایجاد زیرساخت های آن در عسلویه انجام شده است.

وزیر نفت تاکید کرد: آمادگی لازم برای دعوت از سرمایه گذاران و ارائه خدمات ارزان قیمت برای حضور در پروژه های صنعت پتروشیمی در مناطق عسلویه، بندر امام همچنین در آینده در منطقه چابهار در صنعت نفت وجود دارد، همچنین حمایت های لازم در زمینه تامین خوراک مسائل زیرساختی را از آنان انجام می دهیم.

 

۳۰ فروردین ۱۳۹۱ ۱۴:۱۶
تعداد بازدید : ۱,۰۴۵