ایران خواستار افزایش روابط تجاری با بوسنی شد

ایران خواستار افزایش روابط تجاری با بوسنی شد
رئیس اتاق بازرگانی گفت: با تعیین نرخ تعرفه‌های گمرکی برای کالاهای ایرانی و رفع موانع موجود بر سر راه مبادلات بانکی و مالی خواهان افزایش روابط تجاری با بوسنی هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محسن جلال‌پور در همایش تجاری عصر دیروز ایران و بوسنی هرزگوین، اظهار کرد: با توجه به روابط سنتی و فرهنگی که بین دو کشور وجود دارد می‌توانیم روابط اقتصادی دو کشور را توسعه دهیم.

وی افزود: در شرایط جدید ایران، هیئت‌های تجاری زیادی به ایران می‌آیند و اقتصاد ایران کانون توجه دیگر کشورهای دنیا خصوصاً کشورهای اروپایی قرار گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: ایران در تعاملات با دیگر کشورها توسعه بخش خصوصی، اقتصاد مبتنی بر سرمایه انسانی و استفاده از ظرفیت‌های موجود مورد نظر دارد و آماده کار مشترک با کشورهایی است که علاقه‌مند به همکاری‌های مشترک اقتصادی پایدار و مستحکم در ایران باشند.

وی با اشاره به اینکه تقویت همکاری‌ها و تعامل با کشورها از وظایف اتاق ایران بوده و هست، گفت: ما حداکثر توان خود را برای همکاری با کشورهایی که در دوران سخت تحریم همراه ما بودند؛ در برنامه کاری خود داریم.

رئیس اتاق بازرگانی خطاب به مقام بوسنیایی گفت: انتظار می‌رود تسهیلات و نگاه مساوی با تجار ایرانی همانند دیگر کشورهای دنیا باشد؛ با تعیین نرخ تعرفه‌های گمرکی برای کالاهای ایرانی و رفع موانع موجود بر سر راه مبادلات بانکی و مالی؛ خواهان افزایش روابط تجاری بین دو کشور هستیم.

وی گفت: زمینه‌های همکاری مشترک و پایدار بین دو کشور می‌تواند در بخشهای صنایع تبدیلی، کشاورزی، صنعت، فنی و مهندسی، فناوری، نانو و بیوتکنولوژی باشد.

وی افزود: ایران با وجود زیرساختارهای حمل و نقلی و کریدور جنوب ــ شمال به‌عنوان مسیری امن، کوتاه و ارزان در منطقه و دنیا معرفی شده است.

جلال‌پور با اشاره به موقعیت استراتژیک و جغرافیایی ایران در منطقه تأکید کرد: ایران با منابع طبیعی، نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص و زیرساختارها، دارای شرایط مناسب برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور است.

رئیس اتاق ایران ابراز امیدواری کرد که با فراهم آمدن بسترهای لازم و تأمین امنیت اقتصادی توسط دولت و شناسایی فرصت‌ها توسط بخش خصوصی و همچنین با برنامه ریزی‌های بلندمدت به بالاترین سطح روابط تجاری دوجانبه ارتقا یابد.

گفتنی است که همایش تجاری ایران و بوسنی هرزگوین با هدف بررسی زمینه‌های همکاری‌های مشترک میان دو کشور و تسهیلات لازم برای رفع موانع تجاری امروز در محل اتاق ایران برگزار شد.

در این نشست  وزیر تجارت خارجی بوسنی، معاون تجارت خارجی اتاق بازرگانی بوسنی و نمایندگانی از وزارت خارجه دو کشور و بانک مرکزی بوسنی حضور یافتند.

۱۸ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۱۹
تعداد بازدید : ۴۹۴