عربستان قیمت نفت صادراتی خود را در‌ بازار آسیا افزایش داد

عربستان قیمت نفت صادراتی خود را در‌ بازار آسیا افزایش داد
افزایش سود پالایشی در آسیا سبب شد عربستان قیمت نفت صادراتی خود را به این منطقه افزایش دهد. به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، عربستان قیمت نفت صادراتی به کشورهای آسیایی را افزایش داد زیرا سود پالایشی در این منطقه افزایش یافته است.

این در حالی است که عربستان قیمت نفت صادراتی خود را به آمریکا کاهش داده است تا بتواند سهم خود را در بازار ایالات متحده حفظ کند. شرکت آرامکو عربستان قیمت شاخص نفت خام سبک عربی خود را برای بازار آسیا ٣٠ سنت افزایش داد، به گونه‌ای که رقم قیمت این شاخص یک دلار و ٣٠ سنت ارزان تر از شاخص نفت خام آسیا خواهد بود. این افزایش بیش از برآورد کارشناسان است. با این همه، این شرکت قیمت شاخص سبک عربی را برای صادرات به آمریکا ٢٠ سنت کاهش داد تا قیمت آن ٤٥ سنت بالاتر از شاخص نفت خام آمریکای شمالی باشد. قیمت شاخص میانی و سنگین ٢٠ سنت و قیمت شاخص فوق سبک نیز ١٠ سنت کاهش داشت. سعودی‌ها بهای نفت صادراتی به مدیترانه و شمال غرب اروپا را نیز کاهش دادند. برای ماه سپتامبر، قیمت نفت صادراتی به شمال غرب اروپا یک دلار و ٣٥ سنت و قیمت نفت صادراتی به منطقه مدیترانه نیز ٥٠ سنت کمتر شد. شرکت پالایشگر سوئدی پریم اعلام کرد که پس از دو دهه، برای نخستین بار یک محموله نفتی را از عربستان وارد کرده و شرکت لهستانی گروپا نیز به جای نفت خام روسی که به‌طور معمول وارد می‌کند، به تازگی یک محموله نفت عربستانی وارد کرده است. داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که تولید نفت عربستان در ماه اکتبر سال جاری میلادی به ١٠ میلیون و ٣٨٠ هزار بشکه در روز می‌رسیده است.

 

 

عربستان یکی دیگر از مشتریان نفت روسیه را ربود

خرید نفت عربستان از سوی یک شرکت سوئدی سبب شد رقابت اوپک و روسیه برای تسخیر بازار نفت داغ‌تر شود. به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، شرکت سوئدی پریم برای نخستین بار در دو دهه گذشته یک محموله نفتی از عربستان خرید و این مساله سبب شد جنگ سعودی‌ها با روسیه برای تصاحب بازار اروپا وارد مرحله‌ای تازه شود. این معامله از آن جهت اهمیت دارد که عربستان با فروش نفت به یکی از مشتریان سنتی روسیه، در عمل وارد حیاط خلوت روسیه در منطقه حوزه دریای بالتیک شده است. تا کنون دو پالایشگر لهستانی، یعنی شرکت‌های پی کی ان اورلن و لوتوس، با کنار گذاشتن نفت خام اورالز روسیه، به نفت خام تولیدی عربستان روی آورده‌اند. یکی از مسوولان شرکت لوتوس اعلام کرده است که معامله با عربستان سبب می‌شود که موقعیت این شرکت در مذاکره با روس‌ها بسیار تقویت شود. شرکت عربستانی آرامکو به تازگی قیمت نفت خام صادراتی خود را به شمال غرب اروپا کاهش داده است. شرکت پریم که به‌طور معمول از نفت خام اورالز روسیه استفاده می‌کند، خرید نفت از سعودی‌ها را تایید کرده اما از اعلام رقم دقیق خرید خودداری کرده است. به گفته برخی منابع بازار نفت، شرکت پریم محموله نفتی خریداری شده از عربستان را در ماه نوامبر در واحدهای پالایشی خود به کار می‌گیرد تا مطمئن شود که می‌تواند در آینده باز هم از این نوع نفت خام استفاده کند یا خیر.

۱۸ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۴۹
تعداد بازدید : ۴۵۸