انتقال ١,٥ تریلیارد دلار از کشورهای تولیدکننده نفت به کشورهای غیرنفتی

انتقال ١,٥ تریلیارد دلار از کشورهای تولیدکننده نفت به کشورهای غیرنفتی
قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: براساس گزارشها، در چندسال گذشته، به دلیل کاهش قیمت نفت، ١,٥ تریلیارد دلار از کشورهای تولیدکننده نفت به کشورهای مصرف کننده انتقال پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به جزیره کیش، محمدحسن پیوندی، در آیین گشایش هفتمین نمایشگاه فرصتهای سرمایه‌گذاری کشور، افزایش تولید اتیلن و پروپیلن در کشور چین از منابع زغال سنگ، کاهش قیمت نفت، افزایش تولید نفت از شیلها در آمریکا و نبود امنیت در خاورمیانه را از چالشهای موجود در صنعت پتروشیمی دنیا دانست و افزود: در این میان ایران به عنوان تنها کشور باثبات و امن در منطقه خاورمیانه، مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی قرار گرفته است. 

وی اقتصاد مقاومتی را در ارتباط تنگاتنگ با توسعه صنعت پتروشیمی دانست و گفت: هم‌اکنون از ظرفیت ٦٠ میلیون تنی موجود در این صنعت حدود ٤٥ میلیون تن در حال بهره‌برداری یا تولید است و طی برنامه ششم توسعه اقتصادی ظرفیت تولید به ١٢٠ میلیون تن خواهد رسید. 

پیوندی با اشاره به برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای رساندن ظرفیت تولید به ١٨٠ میلیون تن محصول، تصریح کرد: ایران با تکیه بر منابع هیدرکروبوری خود در سالهای آینده هیچگونه دغدغه‌ای در زمینه تامین خوراک پتروشیمی‌های خود ندارد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پایین بودن نرخ خوراک، خرید دانش فنی پیش از تحریم، وجود زیرساختها در عسلویه، نیروی انسانی مناسب و فاینانس چین را از جمله دلایل گرایش ایران به طرحهای متانولی عنوان کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس طی پنج سال آینده با بهره برداری از ١٩ میلیون تن متانول، ظرفیت تولید این ماده به ٢٤ میلیون تن خواهد رسید.

صندوقهای بازنشستگی ترمز توسعه صنعت پتروشیمی

پیوندی با اشاره به حضور گسترده صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشکری در صنعت پتروشیمی به عنوان صاحبان مجتمعهای پتروشیمی، تصریح کرد: این صندوقها به دلیل جبران افزایش حقوق سالانه مستمری‌ بگیران خود همواره درآمدهای ناشی از پتروشیمی‌های خود را خرج کرده و منابعی برای توسعه پتروشیمی‌های خود باقی نمی‌گذارند، از این رو این موضوع یکی از چالشهای کنونی توسعه این صنعت شده است.

۱۹ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۱۴۸