قیمت نفت تا سال ٢٠٢٠ به ٨٠ دلار باز می گردد

قیمت نفت تا سال ٢٠٢٠ به ٨٠ دلار باز می گردد
آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که تا سال ٢٠٢٠ میلادی، قیمت نفت به تدریج به سطح ٨٠ دلار باز خواهد گشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که با وجود افت شدید سرمایه گذاری در صنعت نفت، روند آهسته افزایش تقاضای نفت سبب خواهد شد که قیمت این کالا تا پیش از پایان دهه جاری میلادی به سطح ٨٠ دلار باز نگردد.

براساس برآورد حد وسط این نهاد که در گزارش "دورنمای انرژی جهان" منتشر شده است، تا سال ٢٠٢٠ میلادی، تقاضای روزانه نفت خام جهان هر سال ٩٠٠ هزار بشکه افزایش می یابد و به تدریج تا سال ٢٠٤٠ میلادی به ١٠٣ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز می رسد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی، گفت: پیش بینی می کنیم که تا سال ٢٠٢٠ میلادی قیمت نفت به تدریج به سطح ٨٠ دلار برای هر بشکه افزایش یابد.

وی افزود: برآورد می کنیم که در سال جاری میلادی سرمایه گذاری در نفت ٢٠ درصد کاهش داشته باشد و مهمتر این که این کاهش در سال آینده میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته بیرول، در ٢٥ سال گذشته هرگز سرمایه گذاری در صنعت نفت برای دو سال پیاپی با کاهش روبرو نبوده است و این پدیده می تواند برای بازار نفت در سالهای آینده پیامدهایی داشته باشد.

به احتمال زیاد، تولیدکنندگان پر هزینه نفت خام، همچون کانادا، برزیل و آمریکا، قربانیان اصلی افت قیمت نفت خواهند بود و کاهش تولید این کشورها، به سرعت با افزایش تولید نفت کشورهایی همچون ایران و عراق جبران خواهد شد.

بیرول اعلام کرد که با تثبیت قیمت نفت در حدود ٥٠ دلار برای هر بشکه، سهم خاورمیانه از بازار نفت جهان به حدود دو-سوم کل عرضه جهانی خواهد رسید.

وی گفت: اگر بیشتر عرضه نفت جهان در اختیار چند کشور محدود باشد، باید درباره آینده امنیت انرژی جهان نگران باشیم.

ناامنی و فرسودگی زیرساختهای تولید نفت در عراق که دومین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک است و همچنین نیاز ایران به سرمایه گذاری هنگفت برای بازگرداندن تولید خود به سطح دو میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز، ممکن است چالشهایی برای این کشورها ایجاد کند.

تقاضای نفت

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که مصرف انرژی چین تا سال ٢٠٤٠ میلادی دو برابر مصرف انرژی آمریکا خواهد شد.

با این همه، افزایش بهره وری و همچنین اتکای کمتر چین به صنایع سنگین برای رشد اقتصادی، سبب خواهد شد چینیها در مقایسه با ٢٥ سال گذشته، برای هر واحد رشد اقتصادی خود ٨٥ درصد انرژی کمترنیاز داشته باشند.

هند در زمینه افزایش تقاضای انرژی پیشرو کشورهای جهان خواهد بود و آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که تقاضای نفت این کشور بیش از دیگر نقاط دنیا باشد و تا سال ٢٠٤٠ میلادی به سطح ١٠ میلیون بشکه در روز برسد.

بیرول اعلام کرد که اگرچه در برآورد حد وسط آژانس بین المللی انرژی پیش بینی نمی شود که قیمت ٥٠ دلاری نفت تداوم داشته باشد، احتمال استمرار افت قیمت نفت دور از ذهن نیست.

۱۹ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۴۵
تعداد بازدید : ۵۵۸