تولید گاز از پارس جنوبی در​خدمت اقتصاد مقاومتی/رشد تولید سوخت مزیت دار کشور

تولید گاز از پارس جنوبی در​خدمت اقتصاد مقاومتی/رشد تولید سوخت مزیت دار کشور
برخورداری از دومین رتبه در میان کشورهای دارنده ذخایر گاز طبیعی، این حامل انرژی را به عمده ترین سوخت مزیت دار کشور تبدیل کرده به طوریکه بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار صرفه جویی انرژی به همراه خواهد داشت، بنابراین، افزایش تولید گاز یک گام مثبت در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی است.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از عمده ترین اهداف ایران در بخش بین‌المللی کسب تراز تجاری بالا در بازارهای جهانی گاز به وسیله ترغیب سرمایه‌گذاران به مشارکت در پروژه‌های گازی و عقد قرارداد در پرژه‌های گازی و در نهایت دستیابی به تراز صادرات گاز مطلوب با توجه به جایگاه ویژه ذخایر هیدروکربوری ایران در جهان است، از این رو طی دو سال گذشته با توجه به تحولات مثبت بین المللی شاهد تلاش مسئولان دولت ایران برای تحقق این هدف هستیم. 

دولت با تکیه بر مخازن عظیم گازی خود و نیز با نگاه مثبت به توافق هسته ای ایران و پنج قدرت بزرگ جهانی پروژه های مربوط به صادرات گاز ایران را با جدیت هرچه تمام تر دنبال می کند. بر اساس سیاست‌های وزارت نفت ایران، اولویت صادرات گاز ایران در مرحله اول کشورهای همسایه و در مرحله بعدی و با توسعه صنعت LNG ورود به سایر بازارها خواهد بود.

افزایش تولید گاز در کشور قرار است ظرف سه سال آینده تداوم داشته باشد، به نحوی که در سال 2019 تولید گاز به یک میلیارد مترمکعب در روز می رسد و بدین ترتیب شرایطی فراهم می شود که بخش عمده ای از این افزایش تولید، برای صادرات در نظر گرفته شود.

رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اخیرا گفته تا پایان امسال فازهای 15 تا 21 پارس جنوبی به طور کامل با بخشی از پالایشگاه های آنها راه اندازی می شود. امسال قرار است بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته همچون سال گذشته 100 میلیون متر مکعب گاز دیگر از محل فازهای در حال توسعه میدان مشترک پارس جنوبی برداشت شود، در این میان فاز 17 و 18 پارس جنوبی با تولید 30 میلیون متر مکعب گاز از دریا و نیز در مجموع با احتساب گاز فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی در زمستان امسال حدود 50 میلیون متر مکعب گاز تولید کنند، از این رو این فاز به نوعی چشم امید صنعت نفت برای افزایش تولید گاز در زمستان امسال به شمار می آید.

طی یک سال گذشته بیش از 100 میلیون متر مکعب به تولید میدان گازی پارس جنوبی افزوده شده است و پیش بینی می شود امسال نیز حداقل 100 میلیون متر مکعب دیگر به این تولید اضافه شود، سهم فاز 17 و 18  پارس جنوبی در این میان از این افزایش تولید حدود 50 میلیون متر مکعب است.

 حسن بویری، مجری فاز 17 و 18 پارس جنوبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران‌جوان گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است تا پایان امسال ٢٨ و ٢٠ میلیون متر مکعب گاز به ترتیب از دریا و فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی در پالایشگاه این فاز فرآورش شود.

 بویری با اشاره به انجام مراحل تکمیلی بهره برداری از سکوهای فاز ١٨ گفت : انتقال گاز تولیدی این حوزه مخزنی از طریق خط لوله منوط به اجرای بخش های باقیمانده پالایشگاه این فاز خواهد بود که همسو با این هدف، شرکت های مدیریت طرح های صنعتی ایران (IPMI) و پیمانکاری عمومی ایران (IGC) ماموریت دارند تا در زمانبندی تعیین شده وزارت نفت، تعهدهای خود را مطابق سرعت و کیفیت مورد نظر کارفرما انجام دهند.

 تاکنون دو ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ از سوی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) راه اندازی شده و اکنون اجرای شرح کار ایدرو در حوزه های تامین کالا و نصب تجهیزات برای راه اندازی نهایی طرح و ایجاد یکپارچگی در تاسیسات دریافت و فرآورش گاز مورد تمرکز قرار گرفته است. با رسیدن پالایشگاه فاز ١٧ و ١٨ به پیشرفت ٩٥ درصدی، آماده سازی پالایشگاه برای دریافت گاز تولیدی از سکوهای این فاز تا چندماه آینده در حال انجام است.

بدون شک، تولید حدود 50 میلیون متر مکعب گاز در فاز 17 و 18پارس جنوبی در سال جاری و در نتیجه تراز مثبت گاز، سبب جلوگیری از واردات فرآورده های نفتی و صرفه جویی ارزی قابل توجهی می شود و این امر یکی از محورهای سیاست های کلان اقتصادی ایران در حوزه گاز را به بهترین شکل رقم  می زند. 

برخورداری از دومین رتبه در میان کشورهای دارنده ذخایر گاز طبیعی، این حامل انرژی را به عمده ترین سوخت مزیت دار کشور تبدیل کرده به طوریکه بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار صرفه جویی انرژی به همراه خواهد داشت، بنابراین، افزایش تولید گاز یک گام مثبت در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی است.
۲۰ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۲۱
تعداد بازدید : ۱,۱۰۱