وابستگی جهان به نفت خاورمیانه برابر دهه 1970 می‌شود

وابستگی جهان به نفت خاورمیانه برابر دهه 1970 می‌شود
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد با کاهش سرمایه گذاری ها در بخش تولید نفت، وابستگی جهان به نفت کم هزینه خاورمیانه ممکن است به سطح دهه 1970 برگردد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد وابستگی جهان به نفت کم هزینه خاورمیانه ممکن است به سطح دهه 1970 برگردد. با کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت، شرکت های بزرگ نفتی در حال افزایش احتمال این وابستگی هستند.
آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیر خود گفته که اوپک، سازمان نفتی تحت کنترل کشورهای خاورمیانه در نهایت جنگ بر سر قیمت نفت را خواهد برد. استراتژی اوپک مبنی بر ادامه تولید بالا موجب کاهش 43 درصدی ارزش نفت برنت از ماه نوامبر سال گذشته تاکنون شده است. این روند ممکن است باز هم ادامه داشته باشد.
آژانس بین المللی انرژی انتظار ندارد که قیمت ها تا سال 2020 به بالای 80 دلار برگردد. اما این موسسه پیش بینی می کند که کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت (چه در بخش شیل و چه در بخش های دیگر) ممکن است جهان را بار دیگر همچون سال های دهه 1970 به نفت اوپک وابسته سازد.
آن دهه به دلیل تحریم نفتی اعراب در سال 1973 و بروز آشفتگی در بازار به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به عنوان دهه ناامنی در عرضه نفت شناخته می شود. آژانس بین المللی انرژی معتقد است سهم اوپک از تولید نفت جهان تا سال 2030 به 50 درصد خواهد رسید، رقمی که در طی 40 سال گذشته هیچگاه تکرار نشده است. اوپک در حال حاضر حدود یک سوم نفت جهان را تولید می کند.
آژانس معتقد است تولید نفت توسط تولید کنندگان پرهزینه خارج از اوپک، در نقاطی مانند روسیه و آمریکا تا سال 2020 از حدود 53 میلیون بشکه به 55 میلیون بشکه خواهد رسید، اما پس از آن به میزان بیش از 5 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داشت.
آژانس بین المللی انرژی همچنین پیش بینی می کند که تقاضا برای نفت که در حال حاضر به دلیل کند شدن رشد اقتصادی چین تضعیف شده، تا پایان دهه جاری هر سال حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت .نفت تولیدی اوپک و به خصوص نفت کشورهایی مانند ایران، عربستان، عراق و امارات این خلاء را پر خواهد کرد.
۲۰ آبان ۱۳۹۴ ۱۵:۲۰
تعداد بازدید : ۵۱۵