روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
بیم و امید‌های سودآوری صنایع
شاخص کل بورس با افت هفتگی ٢/ ٠ درصدی در ٦٣ هزار و ٥٦ واحد متوقف شد. ارائه وام خودرو در قالب بسته رونق اقتصادی دولت، در هفته گذشته بیش از ٨٠ هزار متقاضی را به خود جذب کرد. این موضوع می‌تواند با تامین مقدار نقدینگی مورد نیاز خودروسازان به خروج از رکود فعلی صنعت خودرو و دیگر صنایع وابسته کمک کند. پیش تر به کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس با توجه به جذابیت سود در بازارهای رقیب مانند بازار پول اشاره شد. همچنین، فاصله کنونی نرخ تورم و سود تسهیلات بانکی نیز، هزینه مالی شرکت‌ها را بالا برده است که امکان دریافت تسهیلات در شرایط کنونی را توجیه نمی‌کند. در شرایط کنونی، اجماع کارشناسان به کاهش نرخ سود تاکید دارند. با توجه به کارآ نبودن کاهش دستوری نرخ در روند تاریخی، نحوه کاهش نرخ همچنان مورد اختلاف نظر است.

بازار ارز
رشد ادامه‌دار دلار
هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ٨/ ١ درصدی به نرخ ٣٥٦٥ تومان معامله شد. در ابتدای هفته، تداوم افت اونس طلای جهانی، نگرانی‌ها از افت قیمت سکه را تشدید کرد و بار دیگر تقاضای معامله‌گران سکه در ارز افزایش داد. عاملی که نرخ دلار را از حبس بازه‌ای خارج کرد. این عامل همراه با افزایش تقاضای فصلی تشدید تقاضا را رقم زد. همچنین، تضعیف ارزش ارزهای منطقه نسبت به دلار، فضای روانی برای بازگشت تقاضای آربیتراژی ارز ایجاد کرد (عامل حمایت از دلار). در نتیجه بیشترین رشد هفتگی نرخ دلار از هفته آخر آذر سال ٩٣ رقم خورد. با این حال، همچنان عواملی مانند چشم‌انداز یکسان‌سازی نرخ ارز از ابتدای سال ٩٥ و انتظار برای افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها و آزادسازی منابع ارزی همچنان معامله‌گران را در شرایط احتیاطی در نرخ‌های کنونی قرار داده است.

بازار سکه
نوسان سکه حول ارزش ذاتی
هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ٩/ ٠ درصدی به قیمت ٩١٣ هزار تومان معامله شد. با کاهش تقاضای سکه در دهه ابتدایی محرم، مقدار حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) تا سطح ٢٠ هزار تومان نیز افزایش یافت. با عبور از ایام عزاداری و رونق نسبی بازار سکه تخلیه تدریجی حباب رقم خورد. در ادامه نیز، کم‌واکنشی سکه نسبت به ریزش اونس موجب تغییر علامت حباب شد. در این میان، رشد نرخ دلار در ادامه معاملات اثر افت قیمت اونس را تعدیل کرد. در این خصوص، در هفته گذشته شاهد تعدیل اثر افت ٢ درصدی قیمت اونس با رشد ٧/ ١ درصدی نرخ دلار بودیم. این موضوع باعث شده قیمت سکه حول ارزش ذاتی نوسانات اندکی را در روزهای اخیر تجربه کند. در این شرایط، نوسانات شدید بازارهای اثرگذار دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی
اجماع به افزایش «نرخ»
دیروز ساعت ١٦، اونس طلا به قیمت ١٠٨٦ دلار معامله ‌شد. اجماع نظرات به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، باعث رشد اندک شاخص دلار شد (فشار بر اونس). روزهای اخیر، شاهد موافقت نمایندگان فدرال‌رزرو نسبت به افزایش نرخ در ماه دسامبر بودیم. با اینکه افزایش نرخ بهره می‌تواند با تقویت شاخص دلار بر صادرات و نرخ تورم اثر بگذارد، اما به اعتقاد یکی از نمایندگان فدرال رزرو، انتظار برای اینکه نرخ تورم به هدف نزدیک شود و سپس افزایش نرخ بهره صورت گیرد، می‌تواند شوک منفی به اقتصاد آمریکا وارد کند، اما همچنان وضعیت اقتصاد جهانی، به ویژه وضعیت اقتصادی چین بر تصمیم فدرال‌رزرو می‌تواند تاثیرگذار باشد. روز گذشته آمارهای دیگری از اقتصاد آمریکا منتشر شد (امکان پوشش آن در این گزارش نبود) که می‌تواند تصویر روشن تری از وضعیت اقتصادی این کشور ارائه دهد.

بازار اوراق مسکن
نوسانات اندک در فضای ابهامی
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ با رشد هفتگی ٨/ ١ درصدی به قیمت ٦٨ هزار و ٧٥٢ تومان معامله شدند. در روزهای پایانی مهر افزایش سقف وام مسکن به تصویب شورای پول و اعتبار رسید. در حالی که بنا است وام با ارائه اوراق جدید در دسترس متقاضیان قرار بگیرد، اما تامین بخشی از اوراق مورد نیاز برای دریافت وام با خرید اوراق فعلی، عامل حمایتی از قیمت این اوراق بود. با وجود ابلاغ این طرح به بانک مسکن، مدیر عامل این بانک از بازگشت این طرح به بانک مرکزی با توجه به ابهامات خبر داد. این موضوع در هفته گذشته «تسه»ها را نیز در فاز انتظاری قرار داد، در نتیجه،‌نوسانات اندک قیمتی اوراق را رقم زد. انتظار می‌رود در هفته جاری وام تعیین تکلیف نهایی شود، این موضوع طی معاملات هفته می‌تواند بر شدت نوسانات قیمت اوراق فعلی افزایش دهد.

بازار نفت
رکوردزنی نفت در مدار نزولی
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٤٢ دلار معامله ‌شد. مازاد عرضه موجود در کنار چشم انداز کاهش تقاضا قیمت نفت را روز پنج شنبه به کمترین مقدار ٢ ماه و نیم گذشته رساند. اوپک در گزارش ماهانه، افزایش روزانه ٦٠٠ هزار بشکه‌ای تقاضا را در سال آینده پیش‌بینی کرده است. در حالی که ضعف اقتصاد چین و نگرانی‌ها از سوی اقتصاد ژاپن، همچنان چشم انداز رشد تقاضا را تیره کرده است. براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، افزایش ذخیره‌سازی نفت به میزان ٣ میلیارد بشکه و سطح کنونی تولیدات اوپک نیز می‌تواند مازاد عرضه را تشدید کند. این عوامل احتمال رشد قیمت نفت در میان مدت را کاهش داده است. پنج شنبه، گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز حاکی از افزایش ذخیره نفت تجاری بیشتر از پیش‌بینی‌های موجود بود که بر قیمت نفت فشار وارد کرد.
۲۳ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۴۴
تعداد بازدید : ۴۵۴