صادرات نفت به سایر کشورها به جزانگلستان و فرانسه ادامه دارد

صادرات نفت به سایر کشورها به جزانگلستان و فرانسه ادامه دارد
وزیرنفت گفت:به جزکشورهای انگلستان و فرانسه که فروش نفت به طور رسمی به آنها قطع شده است صادرات نفت به سایر کشورها ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا 'رستم قاسمی' امروز پنج شنبه طی نشست خبری،اظهارداشت:در حال حاضر تجارت آزاد بر روابط اقتصادی کشورها حاکم است و امکان محدود کردن این شیوه از تجارت آزاد بسیار کم است.

وی با بیان اینکه منتظر نحوه تعامل اروپا با ایران هستیم، گفت: امیدواریم روند مذاکرات استانبول در بغداد هم ادامه داشته باشد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد:اگرتحریم نفتی ایران لغو نشود همان طور که در ماه های گذشته و تنها با اعلام تحریم شاهد بودیم در بازار انرژی تلاطم جدی بوجود خواهد آمد.

به گفته قاسمی، تنها اعلام تحریم صنعت نفت ایران طی ماه های گذشته منجر به افزایش 18 درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.

وی با بیان اینکه مشتریان نفت ایران زیاد هستند، افزود: قراردادهای جدیدی با مشتریان جدید منعقد شده و ایران مشکلی برای صادرات نفت خود ندارد.

وزیر نفت همچنین به ذخیره سازی نفت در مخازن زیرزمینی اشاره کرد و افزود: همه کشورها باید برای ذخیره سازی نفت برنامه ریزی کنند و ایران هم در حال حاضر ذخایر نفت دارد که کافی نیست و تصمیم گرفتیم که این ذخایر را افزایش دهیم.

قاسمی در خصوص اعلام عربستان مبنی برافزایش تولید خود و جبران کاهش نفت ایران اظهار داشت: ایران بعنوان عضوی از' اوپک' حق دارد به سایر اعضای این سازمان نسبت به رعایت سقف تولید اعتراض کند و ایران هم اعتراض خود را به رئیس اوپک منتقل کرده است.

وی افزود: کشور عربستان نمی تواند به لحاظ فنی تولید حداکثری خود را برای زمان طولانی ادامه دهد.

وزیر نفت همچنین در خصوص حمایت از صنعتگران و سازندگان بخش خصوصی داخلی ،گفت: شورای سیاست گذاری ساخت داخل در وزارت نفت این امر را مد نظر قرار داده است و امیدواریم با منابع صندوق توسعه ملی و صندوق حمایت از سازندگان داخلی مشکل سازندگان داخلی مرتفع شود.

 

**انعقاد 10 قرارداد برای توسعه میادین مشترک در سال گذشته

قاسمی با بیان اینکه توسعه میادین مشترک از اهداف مهم وزارت نفت است ،خاطرنشان کرد، در شش ماه دوم سال گذشته 10 قرارداد برای توسعه میادین مشترک از قبیل آذر،یاران و فرزادA منعقد شده و عملیات اجرایی این پروژه ها هم شروع شده است.

 

**رکورد پالایشگاه سازی در پارس جنوبی شکسته شد

وی ، پارس جنوبی را بزرگترین میدان گازی جهان عنوان کرد و گفت:در حال حاضر 10 فاز در حال بهره برداری و 19 فاز در حال ساخت است که تمام آنها توسط شرکت های ایرانی در حال انجام است.

وزیر نفت با بیان اینکه به طورمعمول ساخت یک پالایشگاه در دنیا 52 ماه زمان می برد، افزود: در برخی از فازها با گذشت 20 ماه از شروع اجرای پروژه شاهد 60 درصد پیشرفت در کار هستیم که رکورد قابل توجه ای است.

به گفته قاسمی برای جبران عقب ماندگی ها در برخی از فازها هم اگرهرفازی ماهانه دو و نیم درصد پیشرفت فیزیکی نداشته باشد بخشی از کار از پیمانکار گرفته می شود که با این روش عقب ماندگی ها جبران شد.

وی در ادامه، ذخایر نفت درجای ایران را 600 میلیارد بشکه عنوان کرد و افزود:با همین روش فعلی قابلیت برداشت 155 میلیارد بشکه از ذخایر نفت وجود دارد.

وزیر نفت افزود:در برنامه پنجم مقرر شده ضریب برداشت یک درصد افزایش یابد.

قاسمی همچنین در خصوص استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در صنعت نفت گفت: استفاده از منابع این صندوق در بخش پائین دستی محدودیت ندارد و تاکنون هشت میلیارد دلار از منابع آن به بخش پتروشیمی اختصاص یافته و در حال رایزنی با مجلس هستیم تا از اعتبارات این صندوق در بخش بالادستی نیز استفاده شود.

وی حجم سرمایه گذاری در صنعت نفت را طی سال گذشته 30 میلیارد دلارعنوان کرد و گفت: برای سال جاری هم 40 میلیارد دلار در این صنعت سرمایه گذاری خواهد شد.

وزیر نفت با اشاره به حضور315 شرکت خارجی از 44 کشور در نمایشگاه بین المللی نفت،گاز،پالایش و پتروشیمی گفت: امسال شاهد افزایش 10 درصدی شرکت کنندگان بودیم در حالی که انتظار می رفت با اعمال تحریم ها این تعداد کاهش یاید.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۳:۱۶
تعداد بازدید : ۱,۳۵۵