ذخایر استراتژیک نفت جهان به 3 میلیارد بشکه رسید

ذخایر استراتژیک نفت جهان به 3 میلیارد بشکه رسید
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد حجم ذخایر نفت به رقم بی سابقه 3 میلیارد بشکه رسیده و این مسئله مانع افزایش قیمت نفت می شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز،  آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، بازار جهانی نفت که با فزونی عرضه مواجه است، در ماه های گذشته با افزایش بی سابقه حجم ذخایر و کند شدن رشد تقاضا مواجه شده و عدم کاهش تولید تولید کنندگان غیر عضو اوپک ممکن است فزونی عرضه را در سال آینده بیشتر کند.
آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود می نویسد: «حجم ذخایر نفت به رقم بی سابقه 3 میلیارد بشکه رسیده و این موجب شده بازار از درجه ای از آسودگی برخوردار شود.» این گزارش می افزاید، افزایش حجم ذخایر یک ضربه گیر بی سابقه برای مصرف کنندگان در مقابل شوک های ژئوپلتیک یا اختلال های عرضه ای پیش بینی نشده فراهم می سازد.
افزایش عرضه نفت شیل آمریکا و خودداری اوپک از کاهش تولید موجب شده تا قیمت نفت در 18 ماه گذشته به کمتر از نصف برسد.
بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، افزایش حجم ذخایر که ابتدا به دلیل افزایش تولید در آمریکا رخ داد، اکنون به دیگر کشورهای توسعه یافته و چین و هند نیز سرایت کرده است.
در ادامه این گزارش آمده است: «مقاوم شدن کشورهای مصرف کننده در مقابل شوک های احتمالی در سایه افزایش حجم ذخایرنفت، دیگر تنها محدود به نفت خام نیست. در حالی که میزان عرضه پالایشگاه ها از میزان تقاضا برای بنزین در کشورهای مهم مصرف کننده نظیر آمریکا و چین بالاتر رفته، حجم ذخیره فرآورده های نفتی نیز رشد داشته است.»
این حجم بالای ذخایر موجب می شود تا در صورت وقوع زمستان سخت و اختلال در عرضه، بازارها با کمبود سوخت مواجه نشوند.
آژانس بین المللی انرژی تصریح می کند: «اما  اگرپیش بینی فعلی در مورد شدید نبودن سرمای زمستان امسال اروپا و آمریکا درست باشد، حجم ذخایر بیش از این نیز بالا خواهد رفت زیرا ممکن است خرس های بازار نفت تصمیم بگیرند به خواب زمستانی نروند.»
در عین حال پیش بینی شده که رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال آینده کاهش یابد و از 1.82 میلیون بشکه در روز امسال به 1.21 میلیون بشکه برسد.
۲۳ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۱۷
تعداد بازدید : ۱,۱۵۸