عملکرد مالی ضعیف پتروشیمی های عربستان در سه ماهه سوم 2015

عملکرد مالی ضعیف پتروشیمی های عربستان در سه ماهه سوم 2015
به دلیل نوسان قیمت نفت خام در چند ماه گذشته، بسیاری از پتروشیمی های عربستان با کاهش سود خالص یا زیان مالی روبرو بوده اند.

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه تخصصی پلاست مارت، اطلاعات منتشر شده توسط موسسه ChemOrbis ، حاکی از نتایج عملکرد مالی ضعیف تولیدکنندگان پتروشیمی عربستان، در سه ماهه سوم سال جاری میلادی است.

شرکت پتروشیمی سابک در پی کاهش قیمت محصولاتش، از ضرر 9.4 درصدی در سه ماهه سوم سال 2015 خبر داد. سود خالص این شرکت در فاصله زمانی ژوئیه تا سپتامبر، به پنج میلیارد و 600 میلیون ریال سعودی، معادل یک میلیارد و 490 میلیون دلار، رسید.

با این حال این رقم فراتر از پیش بینی کارشناسان بود. بر اساس پیش بینی رویترز انتظار می رفت که به دنبال کاهش هزینه های عملیاتی، سود خالص این شرکت در سه ماهه سوم امسال، چهار میلیارد و 360 میلیون ریال باشد.

شرکت ملی پتروشیمی ینبع عربستان (ینساب) نیز به دلیل کاهش قیمت متوسط تمامی محصولاتش، در این بازه زمانی با کاهش سود مواجه بود.سود خالص این شرکت با 56.4 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال، به 301 میلیون و 700 هزار ریال، معادل 80 میلیون و 500 هزار دلار رسید.ینبع از زیرمجموعه های شرکت سابک به شمار می رود.

همچنین پتروشیمی تصنیع شاهد ثبت ضرر خالص برای دومین سه ماهه متوالی بود. این شرکت در سه ماهه سوم امسال، ضرر خالص 296 میلیون و 300 هزار دلاری را نسبت به مدت مشابه سال 2014 گزارش کرد.

کاهش قیمت محصولات و افت حجم فروش پتروشیمی تصنیع، از مهمترین دلایل این موضوع دانسته می شوند.

شرکت پتروشیمی کیان (یکی دیگر از زیرمجموعه های سابک) نیز ضرر خالص 13 میلیون و 800 هزار ریالی (سه میلیون و 700 هزار دلار) را تجربه کرد.

۲۳ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۴۶
تعداد بازدید : ۵۱۴