وعده بزرگ وزارت نفت محقق می‌شود؟

وعده بزرگ وزارت نفت محقق می‌شود؟
بعد از انتشار نامه انتقادی نمایندگان مجلس به رئیس جمهور درباره روندکند پیشرفت طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس، وزارت نفت وعده بهره برداری ازکل این طرح تا زمستان سال آینده را داد؛ وعده ای که تحقق آن با توجه به روند پیشرفت ماهیانه در2سال اخیر بعید است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، 154 نماینده مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ای به رئیس جمهور در تاریخ 13 آبان ماه از روند کند پیشرفت طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس انتقاد کردند. این نمایندگان با اشاره به خسارت 30 میلیون یورویی هر روز تاخیر در راه اندازی این پالایشگاه بزرگ میعانات گازی، خواستار تغییر رویکرد کنونی وزارت نفت و اتخاذ تصمیمات جدی تر توسط این وزارت‌خانه برای تسریع در تکمیل این طرح ملی شدند.

در بخش پایانی این نامه نیز اشاره شده که متناسب با میزان پیشرفت فعلی این پالایشگاه، امید چندانی به تحقق وعده وزارت نفت در مورد افتتاح فاز اول آن تا پایان سال جاری وجود ندارد و از رئیس جمهور درخواست شده است که دستور بررسی و رسیدگی جدی را برای رفع موانع راه اندازی این طرح راهبردی صادر کند.

این ابزار نگرانی نمایندگان مجلس در حالیست که با روی کار آمدن دولت یازدهم و تصدی پست وزارت نفت توسط مهندس زنگنه، راه‌ اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که احداث آن از سال 1386 آغاز شده بود، جزو برنامه‌های اولویتدار این وزارت‌خانه قرار گرفته بود.

در ماه های ابتدایی دولت تدبیر و امید نیز زنگنه از این پروژه پالایشی که نقش مهمی در کاهش خام فروشی میعانات گازی دارد، به عنوان «مهم‌ترین طرح راهبردی صنعت نفت بعد از پارس جنوبی» یاد کرده و انتقادات شدیدی از روند کند پیشرفت این طرح در دولت قبل مطرح کرده بود.

با این وجود، آمارها حاکی از آن است که تغییر خاصی در روند پیشرفت این طرح در دولت یازدهم ایجاد نشد. حتی در عمل، روند پیشرفت آن با همان سرعت قبلی و حتی کندتر از آن، در دو سال اخیر ادامه یافت به گونه ای که احتمال اندکی برای تحقق وعده افتتاح فاز اول آن تا پایان سال جاری وجود دارد.

این تاخیر موجب شد تا امکان افزایش مصرف داخلی میعانات گازی برای کشور فراهم نشود. در نتیجه، با توجه به تقاضای پایین این ماده ارزشمند در بازارهای جهانی و مشکلات مربوط به فروش آن، 60 میلیون بشکه میعانات گازی کشور (معادل 167 روز خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس) بر روی آب ذخیره‌سازی شد تا در آینده به فروش برسد.

ساعاتی بعد از رسانه ای شدن نامه نمایندگان مجلس، احمد ادیب، مجری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مصاحبه با سایت خبری وزارت نفت وعده های جدیدی را درباره زمان راه اندازی این طرح راهبردی مطرح کرد. این در حالیست که وی به عنوان مدیر عامل شرکت پالایش ستاره خلیج فارس و نماینده وزارت نفت در اجرای این طرح، از حدود یک سال قبل که در این پست قرار گرفته است تا قبل از این مصاحبه، حضور رسانه ای خاصی نداشت.

ادیب با اشاره به پیشرفت 85 درصدی کل طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اعلام پیشرفت 91 درصدی طرح افتتاح زودهنگام فاز اول آن، گفت: «براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است بخش‌هایی از فاز نخست این پالایشگاه شامل واحدهای تولید نفتا، گازوییل، نفت سفید و سوخت جت در قالب طرح زودهنگام تا اواخر آذرماه امسال به طور کامل وارد مدار تولید می شود».

همچنین مجری پالایشگاه ستاره خلیج فارس از شروع به کار واحد بنزین‌سازی و افتتاح کامل فاز نخست این پالایشگاه در اسفندماه امسال خبر داد و اضافه کرد: «با راه اندازی فاز نخست، به فاصله هر چهارماه فازهای دوم و سوم این پالایشگاه براساس برنامه ریزی ارائه شده به وزارت نفت راه اندازی خواهد شد، اما با توجه به پیش بینی‌ های صورت گرفته در نظر است راه اندازی این فازها زودتر از برنامه انجام شود».

وعده افتتاح کامل این طرح تا زمستان سال 95 توسط ادیب در حالی است که در دو سال اخیر، پیشرفت ماهیانه این پروژه تنها 0.5 درصد بوده است و این روند پیشرفت، امید چندانی برای تحقق وعده مذکور باقی نمی‌گذارد. در هر صورت، روند تکمیل این پالایشگاه بزرگ میعانات گازی در ماه های آینده مشخص خواهد کرد که آیا زنگنه تسریع در این موضوع را با هدف کاهش خام فروشی میعانات گازی به صورت جدی دنبال می کند یا نه؟

۲۴ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۲۱
تعداد بازدید : ۵۳۳