سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری خارجی‌ها برای تولید LNG در خلیج‌فارس

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری خارجی‌ها برای تولید LNG در خلیج‌فارس
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت با بیان اینکه نزدیک به 800 میلیون تا 1 میلیارد دلار از طرف خارجی‌ها برای تولید FLNG سرمایه‌گذاری خواهد شد، گفت: طرف‌های خارجی در حال مطالعه هستند که ببینند با این شرایط انجام چنین پروژه‌ای صرفه اقتصادی دارد یا نه.

علی کاردر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره پیشنهاد 3 شرکت‌ خارجی برای تولید LNG از گازهای مشعل میادین نفتی خلیج فارس گفت: چون این پیشنهادات نهایی نشده است اگر درباره جزئیات آن اطلاع‌رسانی کنیم ممکن است آن را بسوزانند؛ چراکه اجرای این پروژه‌ها در خارج از ایران مخالف دارد و ما منتظریم تا قطعی‌تر شود و سپس آن را اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه در این پروژه‌ها 200 میلیون فوت مکعب گاز مشعل تبدیل به LNG خواهد شد، اضافه کرد: نزدیک به 800 میلیون تا 1 میلیارد دلار از طرف خارجی‌ها برای تولید FLNG سرمایه‌گذاری خواهد شد.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ادامه داد: طرف‌های خارجی در حال مطالعه هستند که ببینند با این شرایط انجام چنین پروژه‌ای صرفه اقتصادی دارد یا نه. اما اگر آنها به این نتیجه برسند که پروژه برایشان اقتصادی است حتماً برای ما هم اجرای ان صرفه دارد چرا که در حال حاضر این گاز در مشعل‌های خلیج فارس در حال سوختن است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های تولید LNG از گاز همراه برای زمان قبل از بهره‌برداری از پروژه‌های NGL طراحی شده است، افزود: ما به جز 2 سالی که صرف ساخت واحد FLNG خواهد شد، برای 3 سال به آنها گاز تخصیص خواهیم داد.

کاردر اضافه کرد: البته آنها درخواست زمان بیشتری را دارند، اما ما با توجه به پیشرفت بقیه پروژه‌ها در این باره تصمیم خواهیم گرفت کما اینکه در زمان مزایده هم بحث تخصیص 3 ساله گاز را اعلام کرده بودیم.

وی تصریح کرد: ما براساس آنچه در مزایده اعلام کرده بودیم، گاز ترش مشعل را با توجه به میادین مختلف با قیمت‌های متفاوتی به این شرکت‌ها اختصاص خواهیم داد که از 1.75 سنت تا بیش از 4 سنت در میادین مختلف متغیر خواهد بود.

خبرگزاری فارس، پیش از این گزارش داده بود که یک شرکت فرانسوی با همکاری شرکای ایرانی خود پیشنهادی برای خرید گازهای همراه نفت تولیدی در سکوی FZ میدان فروزان به شرکت ملی نفت ایران ارائه داده است و قصد دارد این گازها را با ایجاد سکوی دیگری در نزدیکی این سکوی نفتی فرآورش کرده و به LNG تبدیل کند.

براساس آمارهای وزارت نفت درباره میزان گازهای سوزانده شده در منطقه خلیج فارس در محدوده عملیاتی شرکت نفت فلات قاره، حجم گازهای سوزانده شدن در سکوی FZ فروزان حدود 5.4 میلیون متر مکعب در روز (معادل 189 میلیون فوت مکعب در روز) است.

۲۴ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۵۰
تعداد بازدید : ۵۱۱