خریداران سنتی نفت ایران رایزنی برای ازسرگیری خرید را افزایش داده اند

خریداران سنتی نفت ایران رایزنی برای ازسرگیری خرید را افزایش داده اند
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: با توجه به پیشرفت مذاکرات هسته ای، خریداران سنتی نفت ایران، رایزنی ها برای از سرگیری خرید نفت را افزایش داده اند و خواستار خرید نفت از ایران شده اند.
امیرحسین زمانی نیا در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص خریداران نفت ایران در پساتحریم اظهارداشت: 
همزمان با نزدیک شدن به موعد لغو تحریم ها، کشورهای مختلفی از اروپا، آسیا و آفریقا برای خرید یا افزایش واردات نفت از ایران اعلام آمادگی کرده اند، اما اغلب آنها منتظر فراهم شدن شرایط هستند تا تحریم ها رفع شود.
وی افزود: به عنوان مثال کشورهای یونان و اسپانیا از قاره اروپا که تا پیش از تشدید تحریم ها، از خریداران سنتی نفت ایران به شمار می رفتند، تمایل خود برای از سرگیری واردات نفت از ایران را اعلام کرده اند.
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت ادامه داد: از آسیا نیز کشورهای ژاپن، کره، هند و چین برای افزایش واردات نفت از ایران اعلام آمادگی کرده اند.
زمانی نیا خاطرنشان کرد: در قاره آفریقا، کشور آفریقای جنوبی آمادگی خود برای از سرگیری خرید نفت از ایران را اعلام کرده است.
وی، اجرایی شدن مذاکرات مربوط به افزایش صادرات نفت را منوط به لغو تحریم ها دانست و گفت: بر این اساس وزارت نفت، بستر و شرایط افزایش صادرات نفت در پساتحریم را آماده می کند.
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت خاطرنشان کرد: همان طور که وزارت نفت پیش از این اعلام کرده است، ایران به محض لغو تحریم ها تولید و صادرات نفت خود را 500 هزار بشکه در روز افزایش می دهد.
تا پیش از لغو تحریم ها، میزان تولید نفت خام ایران سه میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز بود که در حال حاضر به بیش از ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
هم اکنون برای صادرات نفت ایران نیز سقف یک میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده است که به کشور های چین، هند، ترکیه، ژاپن و کره جنوبی صادر می شود.
مقامات وزارت نفت اعلام کرده اند که بلافاصله پس از لغو تحریم ها میزان فروش نفت ایران روزانه 500 تا 600 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و در طی یک سال میزان افزایش صادرات به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
با لغو تحریم ها، ایران می تواند تک محموله های نفتی را روانه بازارهای جهانی کرده و به فروش برساند، اما عقد قراردادهای بلندت مدت فروش نفت، زمانبر خواهد بود.
با توجه به اینکه قراردادهای خرید نفت توسط پالایشگاه ها به صورت سالانه امضا می شود، ایران برای تضمین فروش بلند مدت نفت پس از لغو تحریم ها باید منتظر بماند تا قراردادهای موجود پالایشگاه ها با سایر کشورها به پایان برسد.
۲۴ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۵۶
تعداد بازدید : ۵۲۳