اعتراض ایران به اوپک/اولتیماتوم قطع صادرات نفت به اروپا تا مذاکرات بغداد

اعتراض ایران به اوپک/اولتیماتوم قطع صادرات نفت به اروپا تا مذاکرات بغداد
وزیر نفت از اعتراض ایران به اوپک به دلیل تولید بیش از سقف برخی کشورها خبر داد و گفت: اگر اروپایی‌ها تحریم نفت ایران را لغو نکنند که امیدواریم در بغداد چنین کنند، حتما صادرات نفت به اروپا را قطع خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رستم قاسمی در نشست خبری که صبح دیروز در محل هفدهمین نمایشگاه نفت برگزار شد با بیان اینکه مدتی است به دلیل مسائل مختلف به شرکت شل نفت نمی‌فروشیم، گفت: از شرکت شل طلب داریم و آنها در حال تلاش برای پرداخت آن هستند.

وی افزود: همه کشورها به دنبال تجارت آزاد هستند و امکان محدود کردن آن بسیار کم است، چنانکه گزاره تجارت برای تجارت در نمایشگاه نفت باعث مشارکت کشورهای زیادی از 40 کشور دنیا شده است و قطعا نام این شرکت‌ها در خاطرات شرکت ملی نفت باقی می‌ماند.

* اعتراض به تولید بیش از سقف اعضای اوپک

قاسمی اظهار داشت: تجارت نفت یک تجارت آزاد است و ما نیز به عنوان عضو اوپک حق داریم به دیگر اعضای اوپک به دلیل تولید بیش از سقف تعیین شده اعتراض کنیم و به رئیس اوپک نیز این مسئله را اعلام کردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: به لحاظ فنی عربستان و دیگر کشورها در حال تولید حداکثری نفت هستند که چنین کاری قابل دوام نیست.

*تشکیل کنسرسیوم سازندگان داخلی

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره حمایت از سازندگان داخلی صنعت نفت گفت: در شورای سیاستگذاری ساخت داخل در وزارت نفت تأکید کرده‌ایم کنسرسیوم‌هایی از سازندگان تشکیل شود که الحمدالله تشکیل شده و باید از صندوق توسعه ملی کمک بگیرد.

وی افزود: در قانون بودجه 91 وزارت نفت پیشنهادی درباره ایجاد صندوق حمایت از سازندگان داخلی ارائه کرده است.

*قطع صادرات نفت به فرانسه و انگلیس؛ صادرات به یونان رسما قطع نشده است

وی با تأکید بر اینکه رسما صادرات نفت را به انگلیس و فرانسه قطع کرده‌ایم، گفت: صادرات نفت به بقیه کشورها ادامه دارد یا با مشکلات مالی مواجه هستیم اما ما منتظر خبرهای آینده هستیم و نحوه برخورد اروپا با ایران در رابطه با فروش نفت به اروپا تأثیر زیادی دارد.

وی به تمدید بعضی قراردادهای شرکت‌های اروپایی اشاره کرد و گفت: باید برای ذخیره‌سازی استراتژیک نفت اقدام کنیم.

قاسمی اظهار داشت: ایران مشتریان زیادی برای نفت خود دارد و قراردادهای جدیدی نیز با مشتریان بسته شده و اگر اروپا نفت ایران را نبرد با قراردادهای جدید نفت صادر خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسش فارس در زمینه اظهار نظر قبلی وی درباره عدم فروش نفت به اروپا گفت: صادرات به یونان را رسما قطع نکردیم اما آنها به ما بدهی دارند که در حال یافتن راهی برای پرداخت‌ آن هستند و به جز شل و شرکت‌های یونانی بقیه کشورهای اروپایی بدهی نفتی به ایران ندارند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تداوم روند مذاکرات استانبول در بغداد گفت: همانطور که اعلام تحریم نفت ایران روی بازار جهانی نفت و قیمت‌ها تأثیر داشته ،اگر تحریم نفت ایران در اروپا لغو نشود این مسئله تأثیرات جدی در تأمین و امنیت انرژی جهان و اروپا خواهد داشت.

*منتظر مذاکرات بغداد هستیم

وزیر نفت اضافه کرد: در چند ماه گذشته قیمت نفت 18 درصد افزایش یافته و امیدواریم مذاکرات بغداد نتیجه مثبت داشته باشد وگرنه تأثیرات جدی در بازار جهان خواهد گذاشت.

قاسمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پیشرفت‌ فازهای در دست احداث پارس جنوبی اظهار داشت: 19 فاز پارس جنوبی در حال ساخت توسط کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های ایرانی هستند، در بسیاری از فازها پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم و حتی رکورد ساخت پالایشگاه گازی زده شده است.

وی با اشاره به رکورد 52 ماهه شرکت‌های خارجی مانند توتال در ساخت پالایشگاه‌های گازی گفت: در بعضی فازهای ایرانی پارس جنوبی با گذشت 20 ماه در پایان سال 90 پالایشگاه قریب به 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: هر فازی 2.5 درصد پیشرفت فیزیکی در ماه نداشته باشد بخشی از کار آن از پیمانکار گرفته شده و به دیگر پیمانکاران محول می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی اظهار داشت: در حال تلاش برای افزایش یک درصدی ضریب بازیافت میادین نفتی هستیم که به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارد.

وی تأکید کرد: اگر اروپایی‌ها تحریم نفت ایران را لغو نکنند که امیدواریم در بغداد چنین کنند حتما صادرات نفت به اروپا را قطع خواهیم کرد.

* اعلام خبرهای خوش نفتی تا پایان سال

وی با بیان اینکه در بعضی فازهای 35 ماهه پارس جنوبی حفاری چاه‌ها شروع شده است، گفت: ممکن است همه چاه‌ها را نتوانیم در 35 ماه بهره‌برداری کنیم،اما امیدواریم با نصف ظرفیت چاه‌ها پایان 35 ماه در بخش دریایی و خشکی گاز تولید کنیم و پیمانکاران نیز برای افزایش دکل‌ها در این فازها برنامه‌ریزی کرده‌اند.

قاسمی با اشاره به وضعیت خوب صندوق توسعه ملی گفت: برای صنایع پایین دستی محدودیتی در رابطه با استفاده از منابع این صندوق وجود ندارد و الان 8 میلیارد دلار به پتروشیمی‌ها اختصاص یافته،بانک‌های عامل قرارداد آن را بسته‌اند و به زودی پرداخت خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه برای پالایشگاه‌های نفت و گاز خصوصی نیز محدودیتی وجود ندارد، گفت: در حال رایزنی با مجلس برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای پیمانکاران غیر دولتی بالادست نفت و گاز هستیم.

وی اضافه کرد: در سال 90 در مجموع 30 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شد که عموما از منابع داخلی و از همه سالهای گذشته بیشتر بوده است.

وزیر نفت افزود: برنامه ما برای سال 91 بیش از 40 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت است که از منابع صندوق توسعه ملی اعتبارات بانک مرکزی، اوراق مشارکت، منابع داخلی، واگذاری سهام بعضی شرکت‌ها تأمین خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: در بعضی زمینه‌ها در حوزه تولید داخل به 80 درصد داخلی‌سازی رسیده‌ایم،اما تا پایان برنامه پنجم باید 80 درصد از ارزش تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت تولید داخل باشد.

وی با بیان اینکه امروز کیفیت سازندگان داخلی لااقل نسبت به سازندگان کشورهای شرقی مشکلی ندارد،گفت: این را در صنعت نفت پذیرفته‌ایم که از کالای داخلی با کیفیت پایین‌تر استفاده کنیم و سپس به افزایش کیفیت تجهیزات بپردازیم.

وی با تأکید بر اینکه از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های خارجی در شرکت نفت استقبال می‌کنیم، گفت: ارزش محصولات فازهای توسعه یافته و در دست اجرای پارس جنوبی معادل ارزش 6.5 میلیون بشکه نفت است و دلیل سرمایه‌گذاری و تمرکز در پارس جنوبی نیز همین مسئله است.

وی افزود: میدان‌های غرب کشور و همسایه با عراق نیز جزء محورهای اصلی توسعه‌ای صنعت نفت محسوب می‌شود و تا پایان سال خبرهای خوشی از اقدامات انجام شده در این میادین خواهیم شنید.

وی اضافه کرد: ژاپن در حال حاضر نفت را با حجم قراردادهای قبلی خود از ایران تحویل می‌گیرد و در صورتی که از ایران نفت نخرند نفت را به مشتریان دیگری خواهیم فروخت.

*انتقال گاز به پاکستان از سال 2014

وی با بیان اینکه تا 2014 انتقال گاز به پاکستان آغاز خواهد شد، گفت: خط لوله انتقال گاز ایران به عراق توسط شرکت‌های ایرانی آغاز شده و از ایلام تا بغداد کشیده خواهد شد که 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم تا 18 ماه آینده به پایان برسد؛ این خط لوله 20 میلیون متر مکعب گاز را به مقصد بغداد منتقل خواهد کرد.

وی از تشکیل کمیسیون سه جانبه ایران، عراق و سوریه برای انتقال گاز به مدیترانه خبر داد و گفت: به شرکت چینی فعال در فاز 11 پارس جنوبی وقت محدودی داده شده و اگر تا یک ماه آینده کار جدی را آغاز نکنند این پروژه از آنها گرفته خواهد شد.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۳:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۴۰۴