ساخت مجتمع پتروشیمی جدید سوکار پلیمر آذربایجان

ساخت مجتمع پتروشیمی جدید سوکار پلیمر آذربایجان
ساخت این واحد تولیدی، نخستین مجتمع پتروشیمی در نوع خود در جمهوری آذربایجان خواهد بود.

به گزارش نیپنا به نقل از کمیکال تکنولوژی، مجتمع پتروشیمی پلیمر سوکار در پارک صنعتی شیمیایی سومگاییت 30 کیلومتری شمال باکو پایتخت جمهوری آذربایجان در حال ساخت است. از طرفی سوکار، شرکت دولتی نفت آذربایجان، پردازش کننده نفت و گاز و تولید کننده محصولات پتروشیمی در 60 کیلومتری جنوب باکو واقع خواهد شد.

مجتمع های تولید کننده پلی اتیلن با چگالی بالا و پلی پروپیلن، دو پروژه پتروشیمی بزرگ است که توسط سوکار پلیمر از طریق  سرمایه گذاری مشترک بین سوکار، پاشا هلدینگ، آذرسون هلدینگ، گیلان هلدینگ در جولای 2013 ایجاد شده است.

ساخت کارخانه تولید کننده پلی اتیلن با چگالی بالا در اکتبر 2015 آغاز شده و انتظار می رود که  در 2018 به پایان برسد. کارخانه پلی پروپیلن نیز قرار است در سال 2017 مورد بهره برداری قرار گیرد.

در حال حاضر آذربایجان پلی اتیلن با چگالی کم صادر می کند و پلی اتیلن با چگالی بالا وارد می کند که با بهره برداری از این پروژه میزان واردات آن کمتر خواهد شد.

حدود 30 درصد از خروجی پروژه فعلی برای تامین تقاضای داخلی کافی خواهد بود و بقیه تولیدات این مجتمع ها به بازارهای ویژه در ترکیه و اروپا صادر خواهد شد.

تکمیل این پروژه ها علاوه بر تامین نیاز تولید کنندگان پایین دست پتروشیمی حدود 60 شغل دائمی ایجاد خواهد کرد

ظرفیت تولید کارخانه پلی پروپیلن سالانه 180 هزار تن و پلی اتیلن با چگالی بالا در حدود 120 هزار تن خواهد بود. پلی پروپیلن عمدتا در تولید انواع کالاهای مصرفی مانند منسوجات، لوازم التحریر، قطعات خودرو، لوازم الکترونیکی و الکتریکی، و بسته بندی استفاده می شود، در حالی که پلی اتیلن با چگالی بالا در تولید بطری های پلاستیکی، لوله کشی مقاوم در برابر خوردگی، کائوچو استفاده می شود. 

مجوزهای فن آوری برای کارخانه پتروشیمی سومگاییت از شرکت لیوندل باسل برای واحد پلی پروپیلن و از شرکت آندوس برای کارخانه پلی اتیلن با چگالی بالا گرفته شده است.

پیمانکاران درگیر با کارخانه پتروشیمی در جمهوری آذربایجان برای مهندسی، تدارکات و ساخت کارخانه پلی پروپیلن شرکت مایر تکنی مونت انجام خواهد بود. 

هزینه کلی برای ساخت مجتمع پتروشیمی پلی پروپیلن و پلی اتیلن سنگین سوکار پلیمر 750 میلیون دلار خواهد بود که در حدود 350 میلیون یوروی آن برای ساخت کارخانه پلی پروپیلن استفاده خواهد شد.

پارک صنعتی شیمیایی سومگاییت 43 قطعه صنعتی را برای ساخت 40 پروژه ادغام خواهد کرد .توسعه پارک در اکتبر 2013 آغاز شده است و سوکار پلیمر یکی از اولین شرکت هایی است که در سایت فعالیت خواهد کرد. این پارک به منظور حمایت از رشد زمینه های صنعتی با تکنولوژی بالا در جمهوری آذربایجان و جذب سرمایه گذاری برای تقویت بخش غیر نفتی کشور ایجاد شده است.

۲۴ آبان ۱۳۹۴ ۱۵:۲۴
تعداد بازدید : ۶۶۳