صنعت پتروشیمی مستعد توسعه صنایع تکمیلی است

صنعت پتروشیمی مستعد توسعه صنایع تکمیلی است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: کشورهای توسعه یافته ، صادرات مواد اولیه را ندارند چرا که مزیت های تکمیل زنجیره ارزش فراوان است از این رو پتروشیمی نیز یکی از بخش های مستعد برای تحقق این هدف است.

حسین گروسی در گفتگو با خبرنگار نیپنا، با بیان این که تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پتروشیمی آثار و پیامدهای مثبتی بر رفع محدودیتهای اقتصادی خواهد گذاشت، افزود: توسعه صنایع تکمیلی در کشورمان، افزون بر خلق منابع جدید غیر نفتی برای بودجه سالانه، درآمدهای کشور را در اقتصاد بدون نفت افزایش می دهد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: تبدیل یک بشکه نفت خام به محصول  نهایی و تکمیل زنجیره ارزش در آن، درآمد و ارزشی چند برابر مواد اولیه دارد به طوری که با مقایسه ای ساده میان میزان درآمد حاصل از فروش نفت خام و محصولاتی مانند کالای نهایی پتروشیمی، ارزش آن آشکار است.

این نماینده مجلس نهم با تاکید بر کاهش خام فروشی ادامه داد: با توصیف شکل گرفته، آثار اقتصادی که در آن صنایع تکمیلی توسعه یافته باشند با اقتصادی که بر فروش مواد اولیه تکیه کرده باشد، مشخص است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در همین زمینه به تجربه کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت: این کشورها مانع صادرات مواد اولیه می شوند چراکه صادرات مواد اولیه به معنای از دست رفتن بسیاری از فرصتهای اشتغال است.

وی یکی از بسترهای موثر برای توسعه صنایع تکمیلی را پتروشیمی دانست و گفت: زمانی این امر با مطلوبیت انجام می شود که با بهره گیری بخش خصوصی موجب رشد شاخص های اقتصادی و افزایش پدیده شغل آفرینی شود.

۲۴ آبان ۱۳۹۴ ۱۵:۲۵
تعداد بازدید : ۴۶۸