حضور سران ٧ کشور در اجلاس گازی تهران/احتمال تمدید دوره دبیرکلی ایران

حضور سران ٧ کشور در اجلاس گازی تهران/احتمال تمدید دوره دبیرکلی ایران
مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت از حضور سران ٦ کشور عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز و یک رئیس جمهوری از کشورهای دوست غیر عضو مجمع در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز خبر داد.
به گزارش ایرنا به نقل از وزارت نفت، مهدی عسلی مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت با اشاره به برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در ایران، اظهار داشت: برگزاری این اجلاس به جهانیان نشان خواهد داد که ایران با وجود تحریم های جهانی قادر بوده است نقش فعالی در سازمان های جهانی اقتصادی ایفا کرده و در شکل گیری راهبردهای کشورهای صادرکننده گاز موثر باشد.
وی درخصوص حضور سران کشورهای صادرکننده گاز در اجلاس تهران، گفت: با توجه به حساسیت این موضوع، اکنون بهتر است اسامی سران عنوان نشود اما استقبال خوبی شده و گفته می شود حداقل ٦ نفر از سران کشورهای عضو و یک رئیس جمهوری از کشورهای دوست غیرعضو مجمع در این اجلاس شرکت خواهند کرد. 
مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت با بیان اینکه ایران به دلیل تحریم ها نتوانسته است سهم خود را از تجارت جهانی گاز دریافت کند، افزود: بلافاصله بعد از لغو تحریمها و با ورود سرمایه گذاران خارجی و همچنین استفاده از فناوری های روز دنیا، ایران به جایگاه واقعی خود در گاز دست پیدا خواهد کرد و هم اکنون مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.
عسلی، در خصوص احتمال تمدید دوره ماموریت دبیرکل ایرانی جی.ای.سی.اف اظهار داشت: با توجه به این که ٢ سال برای دبیرکلی، زمان محدودی است روال اینگونه بوده است که در صورت موافقت دبیرکل برای تمدید دوره اش، بقیه اعضا نیز برای حفظ اتحاد کشورهای عضو مجمع با آن موافقت می کردند.
وی اضافه کرد: یعنی همان اتفاقی که در زمان بوخانوفسکی، دبیرکل روسی این مجمع در دو دوره قبل افتاد. بنابراین دراین اجلاس نیز اینگونه خواهد بود و در صورت موافقت عادلی، وی دو سال دیگر در این پست ابقا خواهد شد.
مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت درباره احتمال عضویت اندونزی و برونئی در جی.ای.سی.اف گفت: درصورت پیوستن این دو کشور حدود ٧٥ درصد ذخایر گازی جهان در اختیار اعضای این مجمع قرار می گیرد و این نشان دهنده قدرت این سازمان از لحاظ امکان عرضه گاز به بازارهای دنیا و تامین امنیت انرژی است.
عسلی با بیان اینکه هم اکنون ٤٥ درصد صادرات گاز دنیا از طریق اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز در حال انجام است، افزود: این سازمان به دلیل صادرات گاز از طریق خط لوله و ال.ان.جی نقش مهمی در تامین امنیت انرژی جهان دارد.
سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز دوم آذرماه در تهران برگزار می شود.
مجمع کشورهای صادرکننده گاز دارای 18 عضو اصلی و ناظر است و دبیرخانه دایم آن در دوحه قطر قرار دارد. ایران، روسیه، قطر، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، پرو، امارات متحده عربی و عمان از اعضای اصلی این مجمع هستند.
کشورهای هلند، قزاقستان، عراق و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این مجمع حضور دارند.
کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 40 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 65 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.
۲۴ آبان ۱۳۹۴ ۱۵:۳۲
تعداد بازدید : ۶۶۵