شرکت ملی پالایش و پخش، تنها متولی قانونی واردات بنزین است

شرکت ملی پالایش و پخش، تنها متولی قانونی واردات بنزین است
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تنها متولی قانونی تهیه و توزیع فرآورده های نفتی در جمهوری اسلامی ایران است و بنزین و مقادیر واردات آن نیز در حوزه مسئولیتی این شرکت قرار دارد.

به گزارش شانا، صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از زیر ساختهای اصلی توسعه کشور، نیازمند انرژی است و  شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تنها متولی قانونی تهیه و توزیع فرآورده های نفتی در جمهوری اسلامی ایران است.

به تبع این مسئولیت،این شرکت تامین و توزیع انرژی مورد نیاز بخش حمل و نقل اعم از بنزین و نفت گاز را بر عهده دارد و بدیهی است که بروز کوچکترین خللی در فرآیند تامین و توزیع، به سرعت ملموس و پیامدهای منفی آن در حداقل زمان در سراسر کشور احساس خواهد شد؛ لذا موظف است تا خلاء موجود میان تولید بنزین داخلی و میران مصرف آن را از طریق واردات جبران کند.

با راه اندازی طرحهای توسعه و بهینه سازی پالایشگاههای موجود، همچنین طرحهای عظیمی مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس و سیراف، ایران، صادر کننده بنزین خواهد شد؛ بنابراین تا آن زمان، واردات بنزین وظیفه رسمی و قانونی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است.

بی توجهی به این وظیفه قانونی می تواند موجبی برای تشکیل صفهای طولانی در جایگاههای سوخت کلانشهرها و محورهای عمده مواصلاتی بشود که به صورت زنجیروار  پیامدهای منفی آن را اشاعه خواهد داد.

میزان مصرف بنزین ثابت نیست و بستگی به عوامل مختلفی دارد؛ اما توجه به این نکته که واردات تابعی از میزان مصرف و میزان تولید داخلی (که رقمی ثابت نبوده و تحریمهای اقتصادی، تعمیرات اساسی و مشکلاتی که طبیعت واحدهای صنعتی بوده و موجب کاهش تولید می شود) است، شاید به حل معمای رکورد واردات بنزین کمک کند.

به نظر می آید به این موضوع، باید بحث کلان و ملی تعداد خودروها را نیز افزود.

آمار وارقام به روشنی نمایانگر آن است که تعداد خودروهای جدید بسیار بیشتر از خودروهای اسقاطی است که از رده خارج می شوند؛ پس طبیعی است که مصرف بنزین و به تبع آن واردات آن افزایش یابد.

به هرحال آنچه پیشتر نیز بر آن تاکید شد، وظیفه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تامین و توزیع انواع فرآورده های نفتی از جمله بنزین به عنوان تنها متولی قانونی واردات آن به  کشور است.
۲۵ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۱۴
تعداد بازدید : ۴۸۱