شتاب صادرات میعانات گازی ایران در آستانه اجرای برجام/صف نفتکش ها برای بارگیری

شتاب صادرات میعانات گازی ایران در آستانه اجرای برجام/صف نفتکش ها برای بارگیری
صادرات میعانات گازی در پارس جنوبی همزمان با اجرایی شدن برجام افزایش یافته و نفتکش ها بدون دغدغه و با آسودگی خاطر بارگیری می کنند.
به گزارش ایرنا، هر چند میعانات گازی که از میادین گازی به دست می آید، نوعی نفت فوق سبک شناخته می شود که مشتریان فراوانی دارد، اما شامل محدودیت های دوران تحریم نشده است.
در سال های اخیر، ایران تنها مجاز به صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام در روز به کشورهای چین، هند، ترکیه، کره جنوبی و ژاپن بود، اما محدودیتی در فروش میعانات گازی وجود نداشت. البته در برخی زمانها، فشارها و بهانه گیری های اعمال شده از طرف دولت های غربی، مشکلاتی را در فروش میعانات گازی ایجاد می کرد.
میعانات گازی ایران در سال های تحریم، جدا از منع صادرات نفت، مشتریان خاص خود را داشته و به بازارهای هدف در بازارهای آسیا صادر شده است که از جمله مهمترین این خریداران می توان به چین، امارات، کره جنوبی و ژاپن اشاره کرد.
در ماه های اخیر نیز که مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 به موفقیت رسیده و روند اجرای برجام آغاز شده است، روند فروش میعانات گازی ایران با سهولت بیشتری انجام شده و نفتکش ها با خیال آسوده به پارس جنوبی آمده و بارگیری می کنند.
بر این اساس، آمارها نیز از افزایش قابل توجه بارگیری و صادرات میعانات گازی حکایت دارد به طوری که میزان بارگیری میعانات گازی پارس جنوبی در ٦ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٦ درصد افزایش داشته است.
سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اشاره به آخرین وضعیت صادرات میعانات گازی پارس جنوبی، می گوید: درمهرماه سال جاری ١٤ میلیون و ٧٢٥ هزار و ٤٦٩ بشکه میعانات گازی از طریق سه گوی شناور (SPM) بارگیری شده است که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٨٠ درصد افزایش داشته است.
وی با بیان این که میزان بارگیری میعانات گازی مهرماه سال گذشته هشت میلیون و ١٢٣ هزار و ١٨٤ بشکه بوده است، افزود: بهره برداری از فاز ١٢ پارس جنوبی در اسفندماه سال گذشته - معادل سه فاز استاندارد گازی - در افزایش تولید این محصول راهبردی موثر بوده است.
وی اظهار داشت: با بهره برداری از فازهای ١٥ تا ١٨ این میدان، میزان تولید میعانات گازی از این فازها نیز افزایش قابل توجهی خواهد یافت.
موسوی با تاکید بر آمادگی شرکت پایانه های نفتی ایران برای افزایش صادرات میعانات گازی همزمان با راه اندازی فازهای پارس جنوبی، گفت: هم اکنون امکان پهلوگیری و بارگیری دو کشتی به صورت همزمان در پایانه صادراتی این شرکت در عسلویه فراهم شده است، ضمن آن که میعانات گازی تولیدی فاز ١٢ پارس جنوبی از طریق گوی شناور مستقر در منطقه پارس2 (کنگان) بارگیری و صادر می شود.
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان این که میزان بارگیری میعانات گازی در ٦ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٦ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: در ٦ ماهه اول امسال ٧٣ میلیون و ٨٢١ هزار و ٥٦٥ بشکه میعانات گازی تولیدی فازهای پارس جنوبی بارگیری و روانه بازار های جهانی شده است.
وی تصریح کرد: با تدابیر وزارت نفت در جلوگیری از صادرات مواد خام و تبدیل آن به محصولات با ارزش تر در آینده ای نزدیک، حجم زیادی از این محصول به مصارف داخلی پالایشگاه ها از جمله پالایشگاه ستاره خلیج فارس خواهد رسید.
موسوی با بیان این که تا پایان مهرماه پهلوگیری و بارگیری یک هزار و ٨٠٧ فروند کشتی نفتکش در پایانه گازی عسلویه انجام شده است، گفت: در مهرماه امسال، بارگیری ١٧ کشتی نفتکش انجام شده است.
وی، مشتریان میعانات گازی ایران را کشورهای کره جنوبی، ژاپن، امارات و چین اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، نیویورک تایمز پیش از این با انتشار گزارشی درباره صادرات میعانات گازی ایران نوشته بود: مقام های دولتی آمریکا از این افزایش فروش آگاه بودند، اما در مذاکره با کشورهایی که با ایران معامله می کنند اظهار داشته اند که این معاملات شامل تحریم ها نمی شده اند.
در این گزارش با تاکید بر اینکه این معاملات، تخطی از تحریم ها به شمار نمی رود، تاکید شد: این افزایش فروش در نتیجه افزایش صادرات به چین و دیگر بازارهای جهانی با حفظ قواعد تحریم است.
میعانات گازی، محصول ثانویه گاز طبیعی یا نفت است. اما نفت تنها وقتی از میادین نفتی به صورت مستقیم استخراج می شود شامل تحریم می شود و محصول ثانویه یا آنچه که از میادین گازی استخراج می شود، حتی با وجود آنکه پس از استخراج برای تولید سوخت با نفت درجات سنگین تر ترکیب می شود، شامل تحریم نیست.
مقام های دولتی آمریکا اعلام کردند کشورهای معاف شده از تحریم های خرید نفت ایران مانند چین، هند، کره جنوبی، ترکیه، تایوان و ژاپن حتی اگر از فهرست تحریم ها خارج نشده بودند، به صورت فنی منعی برای خرید میعانات گازی نداشتند و انجام این معاملات، توافق اولیه ایران و واشنگتن را نقض نمی کند.
گریگ پریدی مدیر بخش انرژی جهانی شرکت مشاوره ای گروه یوراسیا؛ در این رابطه می گوید: ایران راه گریزی برای خریداران پیدا کرد و با این حال تحریم ها آسیبی ندیدند.
۲۵ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۳۳
تعداد بازدید : ۵۶۴