پیشتازی اقتصاد ایران در خاورمیانه با رشد 6 درصد؛اثر لغو تحریم‌ها ظاهر شده است

پیشتازی اقتصاد ایران در خاورمیانه با رشد 6 درصد؛اثر لغو تحریم‌ها ظاهر شده است
موسسه مالیه بین المللی با پیش‌بینی رشد 6 درصدی برای اقتصاد ایران در سال 2016 و رشد 1.4 درصدی برای امسال اعلام کرد ایران مدتی است از لغو نسبی تحریم ها پس از توافق هسته ای منتفع شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، موسسه مالیه بین المللی وابسته به بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد، در سال 2016 با لغو تحریم ها، رشد اقتصاد ی ایران از اکثر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا پیشی خواهد گرفت.

این موسسه افزود به دلیل کاهش قیمت نفت، 15 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2015 در مجموع رشد 3 درصدی را تجربه خواهند کرد که پایین تر از نرخ رشد 4.5 درصدی در فاصله سال های 2005 تا 2014 است.

این گزارش حاکی است، تعداد معدودی از این کشورها در سال 2015 رشدی قوی تر را شاهد خواهند بود، اما پیش بینی شده که رشد ایران از 1.4 درصد در سال 2015 به حدود 6 درصد در سال آینده برسد.

دکتر گاربیس ایرادیان، اقتصاددان ارشد موسسه مالیه بین المللی در خاورمیانه و آفریقا گفت، ایران مدتی است از لغو نسبی تحریم ها پس از توافق هسته ای منتفع شده است. وی افزود: «ایران به عنوان دومین اقتصاد بزرگ منطقه پس از عربستان و بالاتر از امارات خود را مطرح کرده است... ایران در بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا متنوع ترین اقتصاد را دارد.»

گیاس گوکنت، اقتصاددان ارشد موسسه مالیه بین المللی گفت، تا پایان سال 2015، بیش از 700 هزار بشکه نفت ایران وارد بازارهای جهانی خواهد شد. این اتفاق، روی بد سکه برای کشورهای عرب تولید کننده نفت خواهد بود.

موسسه مالیه بین المللی اعلام کرده، لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران در کنار بازگشت تخصص خارجی به بخش انرژی و قطعات یدکی، به ایران اجازه خواهد داد تا در طی 6 ماه میزان صادرات نفت خود را به سطح قبل از تحریم ها برساند.

بنابراین قیمت نفت در سال 2016 پایین خواهد ماند و شاید از این هم پایین تر خواهد رفت.

موسسه مالیه بین المللی که در سال 1983 به عنوان زیرمجموعه ای از بانک جهانی شروع به کار کرد یک اتحادیه جهانی متشکل از موسسات مالی با حدود 500 عضو از 70 کشور و منطقه جهان است.

۲۵ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۴۹
تعداد بازدید : ۵۱۸