خام فروشی بلای جان صنعت/ دور باطل خام فروشی کی تمام می شود

خام فروشی بلای جان صنعت/ دور باطل خام فروشی کی تمام می شود
کارشناس اقتصادی بیان می کند: در کشور ما حدود یک قرن است که خام فروشی صورت می گیرد و برکات آن نصیب دیگرکشورها شده است و آنها به کشور های پیشرفته صنعتی تبدیل کرده است.
غلامرضا کیانمهر کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خام فروشی و فله فروشی زا معطوف به بسیاری از ابعاد اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: در کشور ما حدود یک قرن است که خام فروشی صورت میگیرد و برکات آن نصیب دیگرکشور ها شده است و آنها به کشور های پیشرفته صنعتی تبدیل کرده اما آلودگی های زیست محیطی چاه های نفت برای کشور ما باقی مانده است.

وی با بیان اینکه درحوزه  پتروشیمی تا حدودی موفق بوده ایم افزود:اما این میزان  پاسخگو نیست و باید به نقطه ای حرکت کنیم که حتی یک بشکه نفت خام هم فروخته نشود .

کیانمهر با اشاره به اینکه خام فروشی از زمان کشف صنعت نفت گریبان کشور را گرفته است و بدعتی را در مملکت ایجاد کرده که  نه تنها سایر منابع  را به خام فروشی سوق داده بلکه ما را نیز به آماده خوری عادت داده است ادامه داد: اگر چه دولت دو دهه است که با توسعه صنایع فولاد تاحدی از صادر کردن  سنگ آهک خام  جلوگیری کرده اما هنوز معادن بزرگی وجود دارند که به صورت خام به کشور هایی مانند ایتالیا صادر می شود و باچند برابر قیمت به کشور ما و دیگر کشورها فرستاده می شوند.

وی ادامه می دهد: تا زمانی که خام فروشی در صادرات معادن کشور وجود داشته باشد نمی توانیم آن را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم.

این کارشناس اقتصادی خام فروشی را تنها معطوف به نفت و معادن نمی داند و معتقد است که به خام فروشی و صادرات فله ای در ابعاد دیگر هم عادت داریم که یکی از آنها زعفران است گفت: صادر کنندگان ما زعفران رابه صورت فله ای درکارتن با قیمت پایین به کشور هایی مثل اسپانیا صادر می کنند در این کشور زعفران در بسته بندی های زیبا و جذاب قرار می گیرد و با نام زعفران اسپانیا و با چندین برابر قیمت به کشور های دیگر علی الخصوص کشورهای غرب خلیج فارس که مصرف کنندگان اصلی زعفران هستند صادر می شود.

کیانمهر یکی دیگر از خام فروشی های کشور را صادرات دام زنده عنوان کرد وگفت: ما با اینکه یک وارد کننده گوشت قرمز با کیفیت پایین از آرژانتین و برزیل و دیگر کشورها هستیم اما اجازه می دهم که گوسفند های زنده کشور با قیمت پایینی به دیگر کشورهای همسایه صادر شوند در حالی که می توانیم مانند برزیل و آرژانتین دام هایی را که پیر شده اند و کارآرایی قبلی خود را از دست داده اند تبدیل و فرآوری و بسته بندی کنیم و به صورت منجمد با چندین برابر قیمت صادر کنیم.

کیانمهر با ذکراین نکته که کشور ما کم آب است و باخشکسالی روبه رو هستیم گفت: دامداری و گاو داری وتولید صیفی جاتی مانند هندوانه ، خربزه نیازمند آب است اما با این شرایط گوسفندها و محصولات کشاورزی را به کشورهیای همسایه صادر می کنیم واز طرفی هم آنها آنقدر ما را در نقاط ضعف صادراتی می بیند که هندوانه میوه ها مرغ وتخم مرغ صادراتی را به بهانه های مختلف پس می فرستند.

کیانمهر خام فروشی در صنعت نفت وگاز و دیگر منابع را درد بزرگی می داند که نیازمند یک عزم ملی و استراتژی تعریف شده و اساسی است گفت: در هر گوشه ازخاک کشورمان منابع با ارزشی وجود دارد که درکمتر کشوری پیدا می شود اما نمی دانیم چگونه از این معادن برای افزایش درآمد و رونق اقتصادی و افزایش سطح رفاه خودمان استفاده کنیم.

وی ادامه می دهد: با یک عزم ملی و جدی می توان از طریق فرآوری محصولات کانی و معدنی علاوه بر ایجاد اشتغال ارزش افزوده هم ایجاد کنیم و با قیمت بالاتری به دنیا بفروشیم.
۲۵ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۵۵۳