مدیریت رکود در کنار کنترل تورم / افزایش نقدینگی تنها راه مقابله با رکود نیست

مدیریت رکود در کنار کنترل تورم / افزایش نقدینگی تنها راه مقابله با رکود نیست
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:برای خارج شدن از رکود اقتصادی نیازمند تعریف تقاضا و برای ایجاد تقاضا دولت راهی جز تامین مالی ندارد و در این بین دولت در عین مدیریت تورم برای خروج از رکود تعریف نقدینگی می‌کند.
ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص افزایش نقدینگی از سوی دولت گفت:برای خارج شدن از رکود اقتصادی نیازمند تعریف تقاضا و برای ایجاد تقاضا، دولت راهی جز تامین مالی ندارد و در این بین دولت در عین مدیریت تورم برای خروج از رکود تعریف نقدینگی می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به علت رکود اظهار داشت: بیش از 60 درصد علت رکود اقتصادی موضوع دسترسی به سرمایه و مباحث مربوط به این حوزه است در حالی که تزریق مالی ایجاد تورم می‌کند.

وی با اشاره به لایحه رفع موانع تولید گفت: این لایحه به صورت هشت پیشنهاد از جمله تامین مالی و فروش اموال از سوی دولت مطرح شده که هر کدام از این هشت پیشنهاد منجر به افزایش نقدینگی کشور می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزایش نقدینگی را راهی برای نجات از رکود اقتصادی دانست و تصریح کرد: از آنجایی که افزایش نقدینگی تورم را شدید می‌کند دولت با اجرای سیاست‌های ضد تورمی می‌تواند اقدام افزایش نقدینگی کند.

ندیمی با اشاره به اقتصاد مقاومتی بیان داشت: با توجه به اقتصاد مقاومتی اتکای دولت باید به بخش تولید کشور باشد این درحالی است که سیاست‌های کشور مبتنی بر حمایت از تولید تعریف شده است.

وی در ادامه افزود: سوق دادن حجم نقدینگی به بخش تجاری باید در راستای خدمت به تولید بوده بنابراین اگر دولت حجم نقدینگی را به سوی تجارت هدایت باید درجهت حمایت از تولید تعریف نماید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت برای خروج از رکود راه‌های دیگری غیر از افزایش نقدینگی نیز دارد گفت: به عنوان مثال کاهش کارفرمایی و واگذاری امور به بخش خصوصی و تعاونی رفع گره‌های ارتباط خارجی از نوع آورد کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای، سیاست‌گذاری مالی و قطعات و مواد از جمله راهکاری‌هایی پیش روی دولت است.

ندیمی ادامه داد: همچنین کاهش بنگاه داری بانک‌ها ایجاد تضمین درحمایت از تولید با مزیت کاهش واردات یا مزیت افزایش صادرات، رویکرد دانش بنیان در سیاست‌های مربوط به حوزه تولید و تجاری‌سازی و افزایش ارتقاع سطح کشاورزی در ظرفیت اسمی را می‌توان از برنامه‌های دیگر دانست.
۲۵ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۳۰
تعداد بازدید : ۵۲۵