پیشرفت طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی از ٧٠ درصد گذشت

پیشرفت طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی از ٧٠ درصد گذشت
پیشرفت فاز یکم طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی از ٧٠ درصد گذشته است و با هدف تسریع در روند توسعه این میدان مشترک، مراحل اخذ مجوزهای قانونی و تامین اعتبارات در حال انجام است.

معاون بررسی، امکانسنجی اقتصادی و مالی طرحهای برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با خبرنگار شانا از پیشرفت بیش از ٧٠ درصدی فاز یکم طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی خبر داد و گفت: هم اکنون شناور فراورش، ذخیره سازی و صادرات نفت خام (FPSO) با مشارکت شرکتهای داخلی و خارجی در حال ساخت است و سال آینده به بهره برداری می رسد.

مشتاقعلی گوهری با بیان این مطلب افزود: عملیات آزمایش، اسیدکاری و تکمیل هفت حلقه چاه لایه نفتی نیز تا پایان بهمن ماه امسال به پایان می رسد و با تکمیل مراحل ساخت، نصب و راه اندازی FPSO، پیش بینی می شود این فیلد نفتی تا پایان سال آینده به تولید برسد.

وی در این زمینه از برگزاری جلسه بررسی مسائل اقتصادی طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در بخش قرارداد بیع متقابل خبر داد و تصریح کرد: در این جلسه، تغییر شرح کار، هزینه های مرتبط و مراحل اخذ مجوزهای قانونی طرح بررسی شد.

به گزارش شانا، با توجه به روند شتابان تکمیل مراحل طرح توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی در یک سال گذشته و ضرورت اخذ مجوزهای قانونی مربوطه در بخش قرارداد بیع متقابل در حوزه تغییر شرح کار و هزینه های مرتبط، جلسه ای با حضور مدیر و کارشناسان مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، مجری طرح مستقل لایه های نفتی و شرکت توسعه پتروایران برگزار و طی آن، ضمن بررسی روند پیشرفت مراحل مختلف طرح، بر مساعدت و همکاری بیشتر مسئولان و کارشناسان ذیربط در ستاد شرکت ملی نفت ایران، وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به منظور اخذ مصوبات قانونی و تامین منابع اعتباری لازم تاکید شد.  

این گزارش می افزاید: تاکنون حدود ٣٥٠ میلیون دلار در طرح لایه نفتی پارس جنوبی سرمایه گذاری و برپایه طرح توسعه جامع این میدان، تولید روزانه ٣۵ هزار بشکه نفت خام در فاز یکم پیش بینی و برنامه ریزی شده است. با تکمیل مراحل اجرایی فاز یکم طرح و تکمیل مطالعات، اجرای فاز دوم طرح به منظور تثبیت و افزایش میزان تولید نفت لایه نفتی پارس جنوبی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

لایه نفتی پارس جنوبی که در کشور قطر به میدان الشاهین معروف است، در ١٠٥ کیلومتری جنوب بندر عسلویه در مرز مشترک آبی خلیج فارس و مابین ایران و قطر قرار گرفته است. 

۲۵ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۳۵
تعداد بازدید : ۵۰۳