لاریجانی: قوانین تسهیل در فضای کسب و کار توسط دولت اجرا نشد

لاریجانی: قوانین تسهیل در فضای کسب و کار توسط دولت اجرا نشد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قوانین تسهیل در فضای کسب و کار توسط دولت اجرا نشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی  صبح امروز در همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه باید متدلوژی خودمان را در حوزه ساخت درونی قدرت تعریف کنیم، گفت: این یک بحث عقلانی است. وقتی می‌خواهیم راجع به استحکام قدرت ملی در یک کشور به خصوص در کشور خودمان بحث کنیم، باید توجه داشته باشیم که با یک بحث عقلانی روبرو هستیم. باید با یک بحث عقلانی آن را سامان دهیم و عناصر باید با این محک قابل بررسی باشد.

وی افزود: کشورهای دیگر هم به موضوع قدرت ملی توجه می‌کنند و بر این نکته واقفند که چطور قدرت ملی‌شان را استحکام بخشند، اما ممکن است ما به دلیل اینکه شاخص‌های آرمانی داریم، تفاوت‌هایی در این زمینه با سایر کشورها داشته باشیم.

لاریجانی تصریح کرد: ما نقاط مشترک در زمینه توجه به استحکام قدرت درونی با کشورهای دیگر داریم که از تجربیات آنها می‌توانیم استفاده کنیم، البته ما خصوصیت جهادی در ایران داریم که این یکی از عناصر قدرت ملی ماست که به فرهنگ ما مربوط می‌شود و باید به آن توجه کرد.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه ما نیازمند بررسی‌های تطبیقی در حوزه استحکام قدرت درونی کشور هستیم، گفت: باید به مقطع انقلاب‌مان در بررسی استحکام قدرت درونی توجه داشته باشیم. باید توجه داشته باشیم که این مقطع تلالویی داشته که تاثیری در رفتار سیاسی ما گذاشته و باید جداگانه بررسی شود. انقلاب یک دستاورد بزرگ برای ما، منطقه و جهان بوده است.

وی به موضوع بروز آسیب‌های اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: اکثر آسیب‌های اجتماعی ما در مقطع انقلاب یک فروکش زیادی داشته که باید آن را کالبدشکافی کنیم. کاهش آسیب‌های اجتماعی با ظهور انقلاب اسلامی یک دستاورد بزرگ است که می‌شود در مورد آن مطالعه کرد.

لاریجانی اظهار داشت: باید مقطع ظهور انقلاب اسلامی جداگانه در بررسی استحکام قدرت درونی نظام مورد ارزیابی قرار گیرد تا بتوان دستاوردهایی را در این زمینه به دست آورد.

رئیس مجلس افزود: جامعه یک تشخصی دارد و تشخص آن نیز مربوط به حوزه‌هایی است که مردم با آن زندگی می‌کنند. مردم با فرهنگ و عرفیات اجتماعی‌شان و مناسبات فرهنگی‌شان زندگی می‌کنند. بستر زندگی مردم، فرهنگی و اجتماعی است که این یک وجه تشخصی است که جامعه را معرفی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مسئله دین و تفکرات دینی در مناسبات ما به بار نشسته است، گفت: با این وجود ما در فهم دین و مسائل عرفی تغییرات‌مان کم نبوده و با یکصدسال پیش تفاوت کرده، البته یک عنصر ثابت دارد، اما تحت تاثیر شرایط است.

لاریجانی با اشاره به هشدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تهاجم فرهنگی دشمن، گفت: دوران پهلوی به خصوص زمان محمدرضا، شرایط دین‌گریزی در کشور بوجود آوردند.

رئیس مجلس به سخنان رهبر انقلاب در سفرشان به خراسان شمالی اشاره کرد و افزود: نکاتی که رهبر انقلاب به سفرشان به خراسان شمالی بیان داشتند، حدود 20 سوال را درباره سبک زندگی و نحوه زندگی و معاشرت مردم بیان کردند که باید به آنها توجه کرد.

وی در همین زمینه تصریح کرد: سوالاتی که ایشان مطرح کردند به حوزه فرهنگ و اجتماع و سیاست مربوط می‌شود، اگر می‌خواهیم استحکام قدرت ملی‌مان را تقویت کنیم و بخش فرهنگ نیز برایمان مهم است، باید به مشکلات فرهنگی توجه کرده و برای آن راهکارهایی بیابیم. در بخش فرهنگ راهکارهای دستوری کارساز نیست، البته باید اشتراکات آن را فهمید و راهکارهای آن را نیز پیدا کرد.

لاریجانی اضافه کرد: در تغییرات اجتماعی موضوع امر به معروف و نهی از منکر موضوعی است که در جامعه ما از آن غفلت شده است؛ این یک عامل صیانت برای کشور است و شاید بتواند یک رفتار جمعی را در کشور ما سامان دهد. این یک وظیفه دینی است، شاید گاهی از بیان آن خجالت بکشیم، باید با روش درست به افرادی که کار نادرستی انجام می‌دهند تذکر دهیم.

رئیس مجلس وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را فقط مختص دستگاه‌های دولتی ندانست و گفت: این موضوع یک وظیفه شرعی و دینی است و عاملی برای صیانت اجتماعی محسوب می‌شود که آحاد جامعه باید به آن توجه و عمل کنند.

وی توجه به امر به معروف و نهی از منکر را یک موضوع هم‌سرنوشت برای افراد جامعه دانست و اظهار داشت: ما از موضوعاتی که القای هم‌سرنوشتی می‌کند، غافل هستیم. بزرگان و اهل نظر باید این موضوع را درست مطرح کنند که جامعه احساس کند که امر به معروف و نهی از منکر یک موضوع ارتقاء بخش است.

لاریجانی با اشاره به آمار طلاق در کشور گفت: آمار طلاق در کشور ما روند صعودی پیدا کرده که باید برای کاهش آن اقداماتی انجام شود، این برای جامعه ما علامت مثبتی نیست. البته اعتیاد هم روند رشد دارد که این‌ها یک اشکال و آسیب اجتماعی است.

رئیس مجلس در ادامه افزود: اگر از موضوع آسیب‌های اجتماعی یک معدل بگیریم، روند صعودی داشته که این یک اشکال است و حتما بر ساختار قدرت اثر منفی می‌گذارد. باید توجه داشته باشیم که آسیب‌های اجتماعی زود بروز نمی‌دهند اما مثل یک خوره بر جامعه تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه ما هر چه ابعاد هم‌سرنوشتی را تقویت کنیم، انسجام اجتماعی را تقویت کرده‌ایم، افزود: آسیب‌های اجتماعی در موضوع هم‌سرنوشتی افراد جامعه خلل و گسست ایجاد می‌کند. باید برای تقویت هم‌سرنوشتی در جامعه اقدامات موثرتری صورت گیرد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: ما در حوزه اقتصادی چالش‌های متعددی داشتیم که اگر ارزیابی کلی در سال‌های پس از انقلاب داشته باشیم، رشد اقتصادی 3 درصد، وضعیت بیکاری 3 درصد بوده که نشان می‌دهد ما مشکل مدیریتی و ساختاری در حوزه اقتصاد داریم، البته مدیریت‌های مختلف اقتصادی نیز متفاوت بوده است این معدل از شرایط اقتصادی برای کشوری که می‌خواهد در حوزه اقتصاد جهش داشته باشد، جالب نیست.

رئیس مجلس همچنین تصریح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اقتصاد باید درون‌زا و برون‌گرا باشد. ما پیشرفت‌هایی در حوزه اقتصاد در سال‌های پس از انقلاب داشته‌ایم اما کشورهای دیگر هم ننشسته‌اند و تماشا کنند، ما باید در مسابقه خودمان را محک بزنیم.

وی با انتقاد از اینکه جریانات مارکسیستی و سوسیالیستی در اقتصاد نشسته و نمی‌توانیم از آن فرار کنیم، تاکید کرد: به عنوان مثال ما در حوزه اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مد نظر مقام معظم رهبری، اشکالاتی داریم و این قانون به درستی اجرا نشده است. مهمترین اصل سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی ایجاد رقابت بود.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: ما فکر می‌کنیم اگر شرکت‌های مهم در کشور ایجاد شود موجب سرمایه‌داری شده و ما را از مسیر جدا می‌کند در صورتی که یکی از اشکالات کشور ما این است که ما شرکت‌های توانمند نداریم. باید از تجربه کشور ترکیه در ایجاد شرکت‌های توانمند استفاده کنیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه ما به دلیل ضعف در ساختارهای اقتصادی نتوانستیم از بازار کشور عراق به خوبی استفاده کنیم گفت: ما نیازمند تغییر رویکرد در حوزه اقتصاد هستیم.

وی تصریح کرد: وضعیت بروکراسی در کشور یک چیز عجیب و غریبی است که هیچ دولتی هم زیر بار تعدیل آن نمی‌رود. ما از نظر تسهیل در فضای کسب و کار در دنیا دارای رتبه 120 هستیم که این باعث می‌شود سرمایه‌گذار انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری نداشته باشد.

لاریجانی با انتقاد از اینکه قوانین مصوب مجلس درباره تسهیل در فضای کسب و کار اصلا اجرا نشده، آن را یک ضعف دانست و گفت: ما 400 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زده داریم که البته این اصلا کار غلطی بود. برخی فکر می‌کردند که مدت زمان خرید 25 میلیون تومانی خودرو 3 یا 4 ماه طول بکشید اما به دلیل نقدینگی 800 هزار میلیاردی در جامعه این مدت 6 یا 7 روزه تمام شد.

رئیس مجلس با بیان اینکه باید مقررات ثابت درازمدت در بخش اقتصاد داشته باشیم گفت: باید این شرایط اتفاق بیفتد تا تغییر یک وزیر موجب نشود که با سرنوشت بخش خصوصی بازی شود.

وی ادامه داد: دولت باید کوچک شود ما تحمل دولت به این وسیعی را نداریم. برای دولت قبل افتخاری نبود که 500 هزار نفر را جذب دستگاه های دولتی بکند، این اشتباه و خلاف قانون بود.

لاریجانی اضافه کرد: ما یک کشور مردم‌سالار هستیم که این موضوع ثبات ایجاد کرده و جایگاه ایران در منطقه مقدار زیادی مربوط به این ویژگی است که نباید در آن تردید کرد، اما باید توجه کرد که مردم‌سالاری برای اینکه در مسیر واقعی قرار گیرد باید ساماندهی مناسبی داشته باشد در غیر این صورت در آن فریبکاری ایجاد می‌شود.

رئیس مجلس اضافه کرد: اگر ساختار دموکراسی طوری نباشد که نخبگان بتوانند حمایت کنند، فضا برای سوء استفاده افراد باز می‌شود. گاهی برخی این پز را می‌دهند که به تشکیلات کاری نداریم بلکه به متن کار داریم، این منطق غلطی است. اگر قدرت دموکراسی را در نظر بگیریم باید ساختار آن را نیز رعایت کنیم.

وی تصریح کرد: ممکن است افرادی با حرف‌هایی رای بیاورند و بروند و کسی هم نتواند آنها را تعقیب کند اما تشکیلات می‌گوید که می‌خواهم بمانم و با حرف‌های پوپولیستی نمی‌تواند ماندگار باشد.

لاریجانی با بیان اینکه وقتی تشکیلات در جامعه ما رشد نکند، نگاه افراد موقتی می‌شود، گفت: چه در اصلاح ساختار و چه در مواردی که باید شجاعانه برخورد کرد، ما مشکل کار تشکیلاتی داریم. در جاهایی که رای جمع کردن باشد، افراد با هم مسابقه می‌گذارند.

رئیس مجلس اضافه کرد: در بخش‌هایی از اقتصاد نیازمند جراحی و ساماندهی هستیم که انسجامی در کشور برای این جراحی‌ها باید ایجاد شود، البته ما در بسیاری از مسائل نیز نیازمند جراحی هستیم.

وی اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود رهبری در راس جامعه است و ایشان می‌تواند انسجام ایجاد کند و نیازی به ایجاد انسجام از سوی نخبگان و دستگاه‌ها نیست، حرف درستی نیست. نباید از این ابزار استفاده کرد. عقول باید به قدری انسجام داشته باشند که خودشان اوضاع را منسجم کنند. ما باید سازوکارهای درونی‌مان را سامان دهیم.

لاریجانی افزود: معتقدم در بحث دموکراسی و مردم‌سالاری دینی که یک بخش مهم آن استحکام درونی ماست باید به این نکته توجه کنیم که نیازمند مرتفع کردن آسیب‌ها هستیم.

رئیس مجلس در پایان خاطر نشان کرد: آرزو می‌کنم که این اجلاس پرتوفیق و پردستاورد برای کشور باشد و از نتیجه آن در سطوح مختلف و حاکمیت کشور بهره ببریم.

۲۵ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۵۳
تعداد بازدید : ۶۲۰