آمادگی ایران برای سوآپ روزانه 300میلیون مترمکعب گاز روسیه به بازارهای جهانی

آمادگی ایران برای سوآپ روزانه 300میلیون مترمکعب گاز روسیه به بازارهای جهانی
معاون وزیر نفت در امور گاز به زیرساخت و ظرفیت های کشور در سوآپ گاز روسیه اشاره و اعلام کرد که ایران آمادگی دارد روزانه حدود 300 میلیون مترمکعب گاز را در شمال کشور از روسیه دریافت و به ازای آن در پایانه های صادراتی جنوب گاز تحویل دهد.
حمیدرضا عراقی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: مذاکرات کلی در مورد سوآپ گاز روسیه و ترکمنستان انجام شده است.
وی به موقعیت استراتژیک ایران اشاره کرد و گفت: روسیه، ترکمنستان و سایر کشورهای دارنده گاز که در شمال کشور قرار دارند، به ایران به عنوان مسیری مطمئن برای سوآپ و صادرات گاز به بازارهای هدف می نگرند.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: سوآپ گاز روسیه و ترکمنستان می تواند از طریق خط لوله و یا ال.ان.جی انجام شود.
وی درباره وجود زیرساخت و ظرفیت سوآپ گاز روسیه نیز گفت: با توجه به خطوط انتقال فراوانی که ایجاد کرده ایم، مشکل و محدودیتی در سوآپ گاز روسیه نداریم. 
معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه در حال حاضر در کشور حدود 600 میلیون مترمکعب گاز در روز تولید و مصرف می شود، گفت: نیمی از این گاز تولیدی در شمال کشور مصرف می شود؛ از این رو می توانیم حدود 300 میلیون مترمکعب گاز را در شمال کشور از روسیه دریافت کرده و به ازای آن در پایانه های صادراتی جنوب تحویل دهیم.
وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب دیگر نیازی به انتقال گاز از جنوب به مناطق شمالی کشور وجود نخواهد داشت.
چندی پیش، بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان پس از دیدار با الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در تهران، از آمادگی ایران برای سوآپ گازی با روسیه خبر داد.
وی اعلام کرد که ایران آمادگی دارد در شمال ایران محموله های نفتی و گازی روسیه را تحویل گرفته و به مشتریان این کشور در جنوب، محصولات نفتی ارسال کند.
الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه نیز در این خصوص گفت که ایران معمولا گاز را از جنوب به شمال کشور منتقل می کند و پیشنهاد ما به تهران کمک خواهد کرد هزینه های انتقال را کاهش دهد.
وزیر انرژی روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیا-24 نیز گفت که می توانیم گاز را به شمال ایران صادر کنیم و از طریق قراردادهایی، گاز طبیعی مایع یا گاز قابل انتقال را از طریق خط لوله از جنوب این کشور دریافت کنیم.
در راستای عملیاتی کردن این طرح، در هفته های اخیر نمایندگان شرکت روسنفت برای مذاکره برای سوآپ گاز، نفت خام و فرآورده های نفتی به ایران آمدند. 
قرار است با تشکیل کمیته ای، مذاکرات دوجانبه در این زمینه ادامه یابد تا دو کشور مقدمات سوآپ را آماده کنند.
۲۵ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۳۸
تعداد بازدید : ۵۶۶