خط لوله اتیلن غرب رکورد شکست

خط لوله اتیلن غرب رکورد شکست
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به شکسته شدن رکورد ارسال خوراک به مجتمعهای پتروشیمی از طریق خط لوله اتیلن غرب نسبت به سالهای گذشته گفت: هم اکنون هشت مجتمع در کشور به صورت همزمان از این خط لوله خوراک دریافت می کنند.

علیمحمد بساق زاده در گفتگو با خبرنگار شانا، با یادآوری این که فاز یک خط لوله اتیلن غرب از سال گذشته تاکنون به صورت فعال در سرویس قرار دارد، گفت: هم اکنون بیش از دو سال است که فاز دوم این خط لوله نیز به بهره برداری رسیده و در ساعت ١٤٠ تن اتیلن از این خط لوله به سمت مجتمعهای پتروشیمی ارسال می شود.

وی پتروشیمی های اروند، غدیر، رجال، امیر کبیر، لرستان، ایلام، مهاباد و کرمانشاه را از جمله پتروشیمی های مصرف کننده اتیلن این خط لوله دانست و گفت: با راه اندازی ایستگاه تقویت فشار پیاز آباد استمرار ارسال اتیلن به پتروشیمی هایی همچون مهاباد افزایش می یابد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به روند اجرایی احداث ایستگاههای تقویت فشار اهواز و کردستان در مسیر خط لوله اتیلن غرب گفت: هم اکنون این ایستگاهها از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار هستند و تا دو ماه آینده وارد مراحل راه اندازی می شوند.

به گزارش شانا، ساخت خط لوله اتیلن غرب با مصوبه هیئت وزیران در سال ١٣٨١ با هدف توسعه مناطق کمتر توسعه یافته در دوره وزارت مهندس زنگنه در وزارت نفت آغاز شد و این خط از مبدا پارس جنوبی تا آذربایجان غربی امتداد خواهد داشت. طبق برنامه‌ریزیهای انجام شده،  پتروشیمی کاویان، اتان دریافتی از پارس جنوبی را  به اتیلن بدل کرده و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می‌کند که این اتیلن از ١١ استان عبور کرده و خوراک ١٢مجتمع پتروشیمی ساخته شده یا در حال احداث با سرمایه‌گذاری ٨,٥ میلیارد دلاری را تامین خواهد کرد.

خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمعهای پتروشیمی واقع در استانهای خوزستان، فارس، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد،چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام و همدان را تامین می‌کند. هرچند که در حال حاضر پتروشیمی‌های اروند و آریا ساسول نیز از اتیلن تولید شده در پتروشیمی کاویان استفاده می‌کنند.

سال ٩٢ قرار بود که پتروشیمی‌های لرستان و مهاباد که در امتداد این خط قرار دارند به بهره‌برداری کامل برسند و همانند پتروشیمی‌های کرمانشاه از اتیلن ارسالی از پتروشیمی کاویان بهره‌مند شوند و باید این نکته را نیز در نظر داشت که پتروشیمی ایلام نیز از چندی پیش دریافت کننده اتیلن است و لرستان نیز آماده دریافت خوراک بوده و تزریق خوراک اولیه آغاز شده است. بهره برداری از چند مجتمع پتروشیمی دیگر در غرب کشور از جمله پتروشیمی کردستان نیز می‌تواند تحول بزرگی را در رفع محرومیتها و اشتغالزایی در این منطقه ایجاد کرده و منجر به توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در غرب کشور شود که این رویداد، موجب ایجاد زیرساختهای توسعه‌ای در نقاط کمتر توسعه یافته کشور خواهد شد.

بر پایه این گزارش، خط لوله اتیلن غرب، محصول تولیدی پتروشیمی کاویان را با هدف توسعه صنعت پتروشیمی به مناطق غربی کشور منتقل خواهد کرد. فاز یکم خط لوله  اتیلن غرب، با حدود یکهزار و ٢٠٠ کیلومتر، در قطرهای ٨ تا ٢٤ اینچ ساخته شده است.

۲۵ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۳۱
تعداد بازدید : ۶۰۵