انصراف ایران از ساخت خط لوله صادرات گاز به اروپا

انصراف ایران از ساخت خط لوله صادرات گاز به اروپا
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با بیان اینکه فعلا ایران هیچ برنامه‌ای برای ساخت خط لوله صادرات گاز به اروپا ندارد، گفت: گاز ایران از طریق محموله‌های LNG به اروپا صادر می‌شود.

علیرضا کاملی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره مهم‌ترین‌ برنامه‌های ایران برای ورود به بازار جهانی LNG گفت: ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ دارنده ذخایر نفت و گاز طبیعی جهان باید به تمامی بازارها ورود پیدا کند و قطعا ورود به بازار LNG یکی از سیاست‌های کلان وزارت نفت است. مدیر‌عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اعلام اینکه ورود به این بازار مانند این است که در بازار نفت خام وارد بازار فرآورده‌های نفتی شویم، تصریح کرد: به عبارت دیگر، ورود به این بازار دارای ارزش افزوده بیشتر از گاز طبیعی است.

 

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه از طرف دیگر بازار براساس سیستم عرضه و تقاضا پیش می‌رود و قیمت نهایی است که مشخص می‌کند چه کسی می‌تواند در بازار دوام بیاورد و کدام کشورها از بازار حذف می‌شوند، اظهار کرد: از سوی دیگر، هزینه نهایی تولیدی ایران جزو ارزان‌ترین هزینه تولید نفت و گاز در جهان بوده و از این رو ایران می‌تواند با موفقیت در بازار حضور پیدا کند. وی با بیان اینکه به‌طور کلی برای انتقال گاز ایران به اروپا باید یک خط لوله چهار تا پنج هزار کیلومتر احداث شود، بیان کرد: ساخت این خط لوله انتقال گاز مستلزم عبور از چند کشور خواهد بود که علاوه بر ساخت خط لوله، هزینه‌های مختلف ترانزیت و عبور خط را هم در بر می‌گیرد.

۲۶ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۲۳
تعداد بازدید : ۵۳۴