کشف ۵ میدان جدید نفت و گاز در دستور کار/عملیات اکتشاف در گلستان و فارس

کشف ۵ میدان جدید نفت و گاز در دستور کار/عملیات اکتشاف در گلستان و فارس
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با بیان اینکه امیدوارم در سال جاری بتوانیم 4 یا 5 میدان جدید به جز میادینی که اکتشاف آنها در سال گذشته قطعی شده است را کشف کنیم، گفت: در حال حاضر در منطقه غرب و جنوب کشور و در استان‌های گلستان و فارس حفاری اکتشافی انجام می‌دهیم.
 

 

سید محمود محدث در گفت‌وگو با خبرنگاران فارس و شانا در حاشیه هفدهمین نمایشگاه نفت با بیان اینکه یک میدان بزرگ و با ذخایر قابل توجه نفت سبک کشف شده است، گفت: این میدان بزرگتر از میادینی است که چند سال اخیر در ایران کشف شده است و دو لایه با درجه API متفاوت را در خود جای داده است.

وی افزود: من از وضعیت دقیق کشف میادین سبک در جهان خبر ندارم و درباره مطلبی که در آن اطلاعات کافی ندارم و اظهار نظرنمی‌کنم، چنانکه درباره مقایسه این میدان با میادین نفت سبک جهان نیز ادعایی از سوی ما مطرح نشده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت اضافه کرد: امیدوارم در سال جاری بتوانیم 4 یا 5 میدان جدید به جز میادینی که اکتشاف آنها در سال گذشته قطعی شده است را کشف کنیم.

وی اظهار داشت: سال گذشته  6 میدان حاوی 4 لایه نفتی و 3 لایه گازی کشف کردیم که میادین سومار، خیام، مدار، فرزاد A و دلاوران  را شامل می‌شود و نام یکی از این میادین را نیز اعلام نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره محل احتمالی کشف میادین جدید گفت: فعالیت‌های ما در حال حاضر در منطقه غرب و جنوب کشور و در استان‌های گلستان و فارس متمرکز شده و در این مناطق حفاری اکتشافی انجام می‌دهیم.

محدث افزود: در حال حاضر 6 دکل خشکی و 1 دکل در دریا داریم که سال گذشته در مجموع بیش از 40 هزار متر حفاری کردیم که یک چاه دریایی و 9 چاه خشکی حاصل این حفاری بوده است.

*دکل‌های جدید به میادین مشترک خواهند رفت

وی در ادامه اظهار داشت: به دلیل اولویت توسعه میادین مشترک اگر دکل جدیدی وارد کشور شود به پروژه‌های این میادین اختصاص خواهد یافت و مدیریت اکتشاف دکل جدیدی دریافت نخواهد کرد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت اضافه کرد: در حال مطالعه برای احتمال وجود پتانسیل وجود لایه‌‌های نفتی در بخش‌های دیگر پارس جنوبی هستیم،اما هنوز تصمیم به حفاری اکتشافی در این میدان نگرفته‌ایم.

وی افزود: در دریا سال گذشته اولین چاه فرزاد A را حفاری کردیم و چاه دوم نیز با قرارداد با پتروپارس حفاری خواهد شد،اما فرزاد A این ظرفیت را دارد که برای سرعت دادن به توسعه با 2 یا 3 دکل همزمان حفاری شود.

محدث گفت: یک حلقه چاه توصیفی برای این میدان در نظر گرفته شده است و همزمان طرح توسعه میدان و ساخت یک جکت آن در حال پیگیری و انجام است.

*تلاش برای تعیین وضعیت میادین نفت شیل

وی در ادامه اظهار داشت: در حوزه‌های رسوبی آمریکا، شیل گاز وجود دارد اما لایه‌های شیلی ایران بیشتر پتانسیل نفت دارند و ما نیز روی شیل‌های نفتی کار می‌کنیم.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به منابع نفت متعارف نیازی به سرمایه‌گذاری روی تولید نفت از لایه‌های شیلی نداریم اما اکتشاف یابد به آینده فکر کند و نسبت به افزایش کشف حجم ذخایر کشور فعال باشد و ما نیز مطالعه روی شیل‌های گازی و نفتی را آغاز کرده‌ایم تا ظرف 3 یا 4 سال آینده این مطالعات تکمیل شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: 40 هدف اکتشافی را تعیین کرده‌ایم تا علاوه بر سرمایه‌گذاری خودمان، شرکت‌های علاقه‌مند در حوزه اکتشاف سرمایه‌گذاری کنند چنانکه 14 بلوک را مشخص کرده‌ایم که در شرایط مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در شمال شرقی با توجه به وجود میادین گازی خانگیران و گتبدلی به دنبال شناسایی دیگر میادین هستیم، اضافه کرد: یک عملیات لرزه‌نگاری در 3 یا 4 سال گذشته انجام شد که چند هدف اکتشافی را مشخص کرد که خوشبختانه با حفاری در میدان طوس 2 تریلیون فوت مکعب گاز در جا کشف کردیم.

وی افزود: عملیات لرزه‌نگاری با این کشف گسترش یافت چنانکه از غرب خانگیران تا شمال قوچان و دره گز 70 تا 80 درصد لرزه نگاری تمام شده است.

محدث ادامه داد: در عین حال در حال ساخت جاده برای یک هدف اکتشافی هستیم تا دکل حفاری را در آن مستقر کنیم که به احتمال زیاد بعد از پایان عملیات حفاری کردند دکل به آن منتقل خواهد شد.

۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۳:۱۵
تعداد بازدید : ۱,۳۶۰