نام ایران در تجارت جهانی گاز شناخته تر می شود

نام ایران در تجارت جهانی گاز شناخته تر می شود
معاون وزیر نفت در امور گاز حجم فرآورش گاز ایران تا دو سال آینده به مرز ٣٣٠ میلیارد مترمکعب در سال می رسد و به این ترتیب می توانیم در تجارت جهانی این سوخت پاک حضور پررنگ تری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان، سناریوهای متعددی برای صادرات و افزایش حضور در تجارت جهانی گاز در نظر دارد.

حمیدرضا عراقی با اشاره به اولویت صادرات گاز در برنامه ششم توسعه، گفت: حضور در تجارت جهانی گاز از جمله مهمترین برنامه های این شرکت به شمار می رود.

وی در ادامه به برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به میزبانی ایران اشاره کرد و یادآور شد: این مجمع در زمینه قیمت گاز تصمیم گیری نمی کند و تشکیل آن جنبه سیاست ‌گذاری، تبادل اطلاعات و اطلاع ‌رسانی به اعضا را بر عهده دارد.

به گفته عراقی، بر اساس گزارشها، اعضای جی یی سی اف بیش از ٦٧ درصد از ذخایر جهانی گاز و ٤٢ درصد از تولید گاز را در اختیار دارند و شرکت ملی گاز ایران با تعامل سازنده با اعضای این سازمان می تواند به یکی از بازیگران تجارت جهانی گاز بدل شود.

به گزارش شانا، کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

بر این اساس، کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند.

هلند، نروژ، عراق و عمان و پرو به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.

۲۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۰۶
تعداد بازدید : ۹۷۰