طرح جدید متنوع سازی سبد سوخت/ CNG جای بنزین را در سبد سوخت را می‌گیرد

طرح جدید متنوع سازی سبد سوخت/ CNG جای بنزین را در سبد سوخت را می‌گیرد
عسگری با بیان اینکه ظرفیت فعلی عرضه CNG کشور به حدود دو میلیون و 600 هزار مترمکعب در ساعت رسیده است، تاکید کرد: به طور متوسط روزانه حدود 20 میلیون مترمکعب گاز از طریق جایگاه‌های CNG در کشور عرضه و توزیع می شود.

به گزارش ایلنا، خلیل عسگری درتشریح مهمترین برنامه‌های افزایش تولید وعرضه  CNGایران دردوران پساتحریم، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون به طور متوسط روزانه حدود 73 میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف شده که میانگین مصرف این فرآورده نفتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی سه درصدی داشته است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود با لغو تحریم و بازگشت رونق به اقتصاد ایران متوسط مصرف بنزین و حتی گازوئیل کشور با افزایش 5 تا 10 درصدی همراه شود.

عسگری تصریح کرد: بر اساس آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال‌جاری تاکنون متوسط واردات روزانه بنزین ایران حدود 8 میلیون لیتر در روز بوده است.

وی گفت: در دوران پسا تحریم همزمان با افزایش مصرف بنزین در داخل کشور، حجم واردات این محصول نفتی هم به مرز 10 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد، از این رو یکی از مهمترین سیاست‌های مدیریت مصرف بنزین در ایران به ویژه در دوران پسا تحریم، افزایش ظرفیت تولید و عرضه CNG در کشور است.

مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت خاطرنشان کرد: از CNG باید به عنوان سوخت جایگزین بنزین در سبد سوخت خودروهای کشور یاد کرد و بر اساس مصوبات شورای اقتصاد مبنی بر استفاده از 17 هزار دستگاه اتوبوس و 140 هزار دستگاه تاکسی گاز سوز توسعه صنعت CNG در بخش‌های مختلف این صنعت پاک یکی از سیاست‌های کلان دولت است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ایران بزرگترین شبکه تولید، انتقال و توزیع CNG را در بین کل کشورهای جهان را در اختیار دارد، بیان کرد: در حال حاضر در کنار شبکه عظیم انتقال و توزیع گاز طبیعی در کشور، ایران با 34 تریلیون متر مکعب بزرگترین دارنده ذخایر گاز در بین کشورهای جهان است.

عسگری با یادآوری اینکه در کنار ذخایر عظیم گاز طبیعی، با تردد حدود چهار میلیون دستگاه خودروی گازسوز 18 درصد از ناوگان خودروهای سبک و سنگین گازسوز جهان در ایران تردد می‌کنند، تبیین کرد: هم اکنون بر اساس مدیریت طرح توسعه سی.ان.جی شرکت ملی پخش نفتی دو هزار و 295 جایگاه عرضه CNG در کشور طراحی، ساخت، نصب و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ظرفیت فعلی عرضه CNG کشور به حدود دو میلیون و 600 هزار مترمکعب در ساعت رسیده است، تاکید کرد: به طور متوسط روزانه حدود 20 میلیون مترمکعب گاز از طریق جایگاه‌های CNG در کشور عرضه و توزیع می شود.

مشاور شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اعلام اینکه ایران برنامه ای به منظور افزایش جایگاه ها و خودروهای CNGدر دستور کار قرار داده است، گفت: باید نسبت به سبد سوخت خودروهای کشور با رویکرد پتانسیل بزرگترین ذخایر گاز و شبکه انتقال گاز جهان اقدام شود و از این رو در صورت لغو تحریم و با افزایش مشارکت سازندگان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی ظرفیت تولید و عرضه CNG کشور به 25 تا 30 میلیون مترمکعب در روز قابل افزایش است.

وی با یادآوری اینکه نبود یک برنامه و سند جامع توسعه صنعت CNG در دوران پسا تحریم مهمترین سیاست برگزاری گردهمایی بین‌المللی است، اظهار داشت: علاوه بر این استفاده از فرصت‌های ماده 12 قانون رفع موانع تولید و رقابت پذیر، یکپارچه سازی مدیریت صنعت CNG، تعامل در تجارت این صنعت و توسعه آموزش از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس بین‌المللی است.

عسگری با بیان اینکه در حال حاضر ایران در تعداد خودروها و ناوگان خودروهای سبک CNG مقام اول جهان را در اختیار دارد، تاکید کرد: بر اساس گزارش رسمی انجمن جهانی خودروهای گازسوز چهارمین مصرف کننده CNG جهان به شمار می رود.

مشاور شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه هم اکنون متوسط مصرف CNG در کشورهایی همچون پاکستان، هند و چین بیش از ایران است، خاطرنشان کرد: بر خلاف ایران در این کشورها تعداد زیادی خودروهای سنگین و حتی شناورهای گازسوز وارد حوزه حمل و نقل شده اند و این در حالی است که هم اکنون تعداد خودروهای سنگین گازسوز ایران در مقایسه با خودروهای سواری بسیار محدود است.

وی با تاکید بر اینکه از سال 2014 میلادی تاکنون بیش از دو میلیون خودروی گازسوز وارد ناوگان حمل و نقل جهان شده است، یادآور شد: هم اکنون ایران با در اختیار داشتن بیش از 22.5 میلیون دستگاه خودروی گازسوز و داشتن بزرگترین ناوگان خودروهای سی.ان.جی سوز اما چهارمین مصرف کننده CNG در بین کشورهای جهان است.

گفتنی است، هفتمین کنفرانس ونمایشگاه بین‌المللی سوخت‌های جایگزین،خودرووسی.ان.جی دی ماه سال جاری با مشارکت وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست و برخی از تشکل و انجمن‌های بین‌المللی صنعت سی.ان.جی جهان به میزبانی تهران برگزار خواهد شد.

۲۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۵۲۱