آینده ایران بیشتر از اینکه در نفت باشد در گاز است

آینده ایران بیشتر از اینکه در نفت باشد در گاز است
مشاور سابق وزیر دارایی عربستان با اشاره به اشباع شدن بازار نفت گفت: ایران باید بیشتر روی صادرات گاز تمرکز کند تا نفت، زیرا این کشور از ذخایر عظیم گازی برخوردار است و دنیا نیز از گاز و انرژی های تجدیدپذیر استقبال می کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم پایگاه اینترنتی فوربس طی گزارشی نوشت: عرضه بیشتر نفت به بازار دقیقا آن چیزی نیست که بازارهای جهانی نفت نیاز دارند. عرضه بیشتر به بازارهای نفت که قبلا اشباع شده اند آسیب می زند. اما این چیزی است که بازار در آینده نزدیک شاهد آن خواهد بود. ایران پس از لغو تحریم ها روزانه حداقل 500 هزار بشکه نفت بیشتر صادر خواهد کرد.

در همین حال، برخی معتقدند ایران باید بیشتر بر روی گاز طبیعی تمرکز کند تا نفت. روز دوشنبه، حسین عسگری، استاد تجارت بین الملل و مشاور ویژه سابق وزیر دارایی عربستان گفت که ایران باید بیشتر روی صادرات گاز تمرکز کند تا نفت، زیرا این کشور از ذخایر عظیم گازی برخوردار است و دنیا نیز از گاز و انرژی های تجدیدپذیر استقبال می کند.

وی افزود، ایران حتی پس از لغو تحریم ها نمی تواند از نظر صادرات نفت با عربستان رقابت کند، زیرا صنعت نفت ایران به سرمایه گذاری های عظیم نیاز دارد. «اگر ایران به دنبال افزایش درآمدهای خود از فروش نفت است، ناامید خواهد شد.» آینده ایران بیشتر از اینکه در نفت باشد در گاز است.

اما به نظر می رسد که اگر ایران تمرکز خود را روی تولید و صادرات گاز بگذارد، این کشور ناامید خواهد شد. با توجه اینکه بازار ال ان جی هم اکنون با فزونی عرضه مواجه است و قیمت ها در این بازار در منطقه آسیا-پاسیفیک (که دو سوم تقاضای جهانی را تشکیل می دهد) از ابتدای سال گذشته تاکنون بیش از 60 درصد کاهش یافته است، بلندپروازی های گازی ایران ممکن است پاسخ مناسبی دریافت نکند.

اکثر پیش بینی ها حکایت از آن دارد که با رشد تولید گاز استرالیا و آمریکا، بازارهای ال ان جی تا پایان دهه جاری همچنان با فزونی عرضه مواجه خواهد بود. هرچند تقاضای اروپا برای گاز می تواند تا حدی تضعیف تقاضا در آسیا را خنثی کند، اما  سیاستگذاران انرژی ایران نباید به تقاضای گازی اروپا دل خوش کنند.

بر اساس گزارشی که موسسه انرژی پست در ماه جولای منتشر کرد، میزان تقاضا برای گاز در سال های اخیر توسط نهادهای اروپایی بیش از حد واقعی برآورد شده است. تقاضا برای گاز در اروپا در پایین ترین رقم ها از سال 1995 تاکنون قرار دارد و امکان کاهش تقاضا در سال های آینده نیز وجود دارد.

۲۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۵۶
تعداد بازدید : ۵۶۶