توقف صادرات میعانات گازی ایران تا 4 سال دیگر

توقف صادرات میعانات گازی ایران تا 4 سال دیگر
مدیرعامل پروژه پالایشگاهی سیراف گفت این پروژه که شامل ساخت 8 پالایشگاه بخش خصوصی در ایران است در سال 2018 به بهره برداری اولیه می رسد و پس از تکمیل این پروژه در سال 2019 صادرات میعانات ایران متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدیرعامل پروژه پالایشگاهی سیراف گفت، آسیا بازار هدف بیش از نیمی از فرآورده های نفتی تولیدی این پروژه بلندپروازانه 2.8 میلیارد دلاری، در هنگام بهره برداری از آن در سال 2018 خواهد بود.

علیرضا صادق آبادی، گفت، این پروژه که روزانه 480 هزار بشکه میعانات پالایش خواهد کرد، توجه خریداران مهم آسیایی نظیر کره جنوبی و ژاپن را جلب کرده و هر دوی این کشورها خواهان همکاری در قالب سهامدار یا خریداری محصولات تولیدی این پروژه هستند.

صادق آبادی که در حاشیه نوزدهمین مجمع سالانه میعانات و نفتا با پلاتز مصاحبه می کرد گفت: «آسیا مرکز ثقل نفت است و تمام تقاضای رو به رشد از سوی آسیا خواهد بود. ما انتظار داریم بیش از 50 درصد محصولاتمان را به آسیا صادر کنیم.»

شرکت زیرساخت پالایشی سیراف، وظیفه ساخت و مدیریت زیرساخت مورد نیاز برای این پروژه را بر عهده دارد.

این پروژه شامل 8 پالایشگاه خصوصی است و پس از تکمیل، ظرفیت تولید روزانه حدود 270 هزار بشکه نفتا، 140 هزار بشکه نفت گاز، 30 هزار بشکه ال پی جی و 40 هزار بشکه نفت سفید را خواهد داشت.

مدیرعامل پروژه سیراف افزود: «تولید اولیه در سال 2018 آغاز می شود، اما تولید نهایی و عرضه محصولات در سال 2019 اتفاق خواهد افتاد.» وی گفت، آماده سازی سایت برای پروژه تقریبا تکمیل شده است.

صادق آبادی گفت، پس از تکمیل پروژه سیراف، صادرات میعانات ایران متوقف خواهد شد، زیرا کشور تمایل دارد فرآورده های نفتی با ارزش افزوده را صادر کند.

«ما شاهد علاقمندی قابل توجه از سوی کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن و تایوان برای مشارکت –چه به صورت خرید سهام پروژه چه به صورت خرید محصولات- هستیم... ما همچنین در حال مذاکره با دیگر کشورهای آسیایی هستیم که دارای واحدهای پتروشیمی بر پایه نفتا هستند.»

صادق آبادی گفت، هدف پالایشگاه های این پروژه فروش بخش عمده نفت به صورت آنی خواهد بود، نه انعقاد قراردادهای متعدد بلند مدت. «بازار فروش آنی بزرگی برای این فرآورده ها وجود دارد و ما امیدواریم سوددهی در بازار فروش آنی بهتر باشد.»

وی افزود، انتظار می رود تقاضای خوبی برای خرید نفتای تولیدی سیراف در کشورهای با رشد اقتصادی بالا نظیر هند وجود داشته باشد.

«مصرف پلاستیک مستقیما با رشد اقتصادی مرتبط است و ما انتظار داریم شاهد تقاضایی قوی برای نفتا از این کشورهای آسیایی که رشد اقتصادی بالایی را تجربه خواهند کرد باشیم.»

وی در ادامه گفت، سیراف در نهایت پس از آنکه بخش پتروشیمی آن در قالب فاز دوم توسعه سیراف به بهره برداری رسید، صادرات نفتای تولیدی خود را متوقف خواهد کرد. مطالعات امکان سنجی فاز دوم این پروژه آغاز شده است.

صادق آبادی گفت، همه 8 پالایشگاه پروژه سیراف همچنان پذیرای مشارکت سرمایه گذاران خارجی هستند.

«در حالی که برخی سرمایه گذاران اروپایی تنها مایل به سرمایه گذاری در این پروژه ها هستند، آنها علاقه ای به موافقتنامه های خرید محصولات ندارند.  سرمایه گذاران آسیایی علاقمند به سرمایه گذاری و همچنین خرید محصولات این پالایشگاه ها هستند.»

وی در خصوص چشم انداز بازار میعانات و نفت خام گفت، انتظار ندارد که بازار به زودی ترمیم شود، زیرا عوامل پایه ای عرضه و تقاضا بعید است با شرایط فعلی تغییر کند.

«من فکر می کنم خبر بازگشت ایران به بازار نفت تاثیر خودش را قبلا بر بازار گذاشته است... بنابراین فکر نمی کنم بازار پس از بازگشت نفت ایران شاهد کاهش قیمت ها باشد... من فکر می کنم، هرگونه تغییر در قیمت نفت در کوتاه مدت عمدتا بستگی به شاخص دلار خواهد داشت.»

۲۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۵۸
تعداد بازدید : ۶۶۰