برگزاری اجلاس گازی تهران نشانه خوبی از آینده روشن است

برگزاری اجلاس گازی تهران نشانه خوبی از آینده روشن است
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس بابیان این‌که دیپلماسی در حوزه سیاست با اقتصاد ارتباط بنیادین دارد، گفت: برگزاری اجلاس جی یی سی اف در تهران از پیامدهای فعال شدن دیپلماسی انرژی کشور است.

رمضانعلی سبحانی فر در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به برگزاری اجلاس مجمع کشورهای تولیدکنندگان گاز اظهار کرد: وقتی دیپلماسی سیاسی فعال می‌شود به دنبال آن دیپلماسی در دیگر حوزه‌ها مانند انرژی فعال می‌شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس بابیان این‌که فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی آماده گشایش رسمی و فاز ١٧ نیز تا پایان سال تکمیل می‌شود، افزود: در دیپلماسی اقتصادی و انرژی، تولید و ظرفیت‌سازی بااهمیت است.

این نماینده مجلس با اشاره به تولید روزانه بیش از ٧٠٠ میلیون مترمکعب گاز در کشور گفت: بازار صادرات ایران تحت تأثیر محدودیتهای تحریم قرارگرفته بود که انتظار می‌رود با لغو عملی تحریمها، بازار گاز ایران با اولویت صادرات به منطقه افزایش یابد.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری مجمع جی یی سی اف افزود: با شتاب روند توسعه در صنایع، بر اهمیت نقش گاز در بازار جهانی افزوده می‌شود. ازاین‌رو،  نقش کشورهایی مانند ایران و روسیه به دلیل وجود منابع غنی افزایش خواهد یافت. بنابراین، ایران می‌تواند به  مرکز صادرات گاز در منطقه بدل شود.

به گزارش شانا، اعضای این مجمع ٦٧ درصد از ذخایر جهانی گاز را در اختیار دارند؛ با آن وجود که گاهی جی یی سی اف به اشتباه«اوپک گازی» نامیده می شود، این مجمع همانند سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به دنبال تاثیر و نفوذ روی قیمتها به وسیله تنظیم و تعدیل تولید نیست.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند.

هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.

۲۷ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۴۵
تعداد بازدید : ۶۱۰