قراردادهای جدید نفتی اقدامی مهم در جهت حفظ منافع ملی است

قراردادهای جدید نفتی اقدامی مهم در جهت حفظ منافع ملی است
رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی پس از دیدار با اعضای کمیسیون انرژی از برگزاری حدود یکصد جلسه توجیهی برای تشریح مدل جدید قراردادهای نفتی خبر داد و گفت: از نگاه نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس، قراردادهای جدید نفتی اقدامی مهم در جهت حفظ منافع ملی است.

به گزارش شانا، سیدمهدی حسینی پس از دیدار با اعضای کیمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این که برای دومین بار در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی جهت توضیح مدل جدید قراردادهای نفتی شرکت کردیم، گفت: در این دیدار جزئیات مصوبه دولت برای مدل جدید قراردادهای نفتی ایران به اطلاع نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی رسید.

رئیس کنفرانس تهران با بیان این که در این جلسه علاوه بر اعضای کمیسیون انرژی، نمایندگانی از دیگر کمیسیونها و نهادهای نظارتی شامل دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهشهای مجلس نیز حضور داشتند، تصریح کرد: در جریان برگزاری جلسه، پس از ارائه تفصیلی اهداف، روند شکل گیری و ضرورتها و نیز تشریح زوایای فنی- اقتصادی و حقوقی مدل جدید قراردادهای نفتی، بعضی از نمایندگان سوالاتی را درباره متن مصوبه دولت مطرح کردند.

 وی تاکید کرد: به این سوالات از زوایای کارشناسی و منطبق با متون حقوقی پاسخهای جامع ارائه شد. بعضی از نمایندگان هم پس از استماع گزارشهای کمیته و پاسخ سوالات، اقدام وزارت نفت در بازنگری قراردادهای نفتی را ستوده و آن را اقدامی ضروری در جهت حفظ منافع ملی ارزیابی کردند.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با بیان این که سازمان بازرسی کل کشور از میان نهادهای نظارتی، سوالات متعددی را درباره مصوبه دولت مطرح کرد که پاسخهای کامل و جامعی به آنها داده شد، افزود: به علت پایان یافتن زمان جلسه، ریاست کمیسیون انرژی تصمیم گرفتند تا برای پاسخگویی به سایر سوالات باقی مانده، جلسه دیگری در مرکز پژوهشهای مجلس تشکیل شده و گزارش آن به کمیسیون ارائه شود.

به گزارش ستاد خبری کنفرانس تهران، حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا مطرح شدن سوالات متعدد از سوی نمایندگان به معنی مخالف بودن آنها با مدل جدید قراردادهای نفتی است، گفت: وجود سوال چه در بین نمایندگان و چه نهادهای نظارتی برای کارهای جدید و بزرگ امری طبیعی است که نمی تواند و نباید به عنوان اختلاف نظر تعبیر شود.

وی با تاکید بر این که  نباید این سوالات را به عنوان ایجاد شبهه از موضع جناحی و غیره تلقی کرد و اقدام کنندگان و طراحان IPC هم به عنوان یک وظیفه به این سوالات تا مرز متقاعد شدن اکثریت پاسخ می دهند، افزود: گرچه نمی توان انتظار داشت که در هر تحول جدید، اتفاق آرای صد در صدی حاصل شود؛ اما قانع شدن اکثریت می تواند هدف نهایی باشد. برداشت ما تا این لحظه از مجموع جلسات برگزار شده برای معرفی IPC همین بوده و بازخوردها هم مثبت بوده است.

رئیس کنفرانس تهران به جلسات متعددی که در دو سال اخیر برای به نتیجه رسیدن چارچوب قراردادهای جدید نفتی تشکیل شده اشاره کرد و افزود: جلسه اخیر با نمایندگان مجلس شاید صدمین جلسه توضیحی، مشورتی و توجیهی بوده که تاکنون با نهادها، سازمانها، شرکتهای مرتبط، دانشگاهها و موسسات علمی و مشورتی، شرکتهای عملیاتی داخلی و خارجی برگزار شده است. در این جلسات که همراه با گزارشهای مفصل و مکتوب بوده، اکثریت نهادها و صاحبان فکر و نخبگان در جریان جزئیات قرار دادهای جدید نفتی قرار گرفته اند.

به گزارش شانا، مدل جدید قراردادهای نفتی قرار است هفتم و هشتم آذرماه امسال در سالن اجلاس سران به سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی شود.

۲۷ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۴۶
تعداد بازدید : ۵۷۴