سیستم جامع مالیاتی در راستای ایجاد عدالت مالیاتی اجرایی می‌شود

سیستم جامع مالیاتی در راستای ایجاد عدالت مالیاتی اجرایی می‌شود

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بی‌عدالتی در نظام مالیاتی وجود دارد، گفت: سیستم جامع مالیاتی در راستای ایجاد عدالت مالیاتی در حال اجراست.در جلسه دیروز مجلس، بررسی سوال مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران از وزیر اقتصاد و دارایی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.این سوال درخصوص علت افزایش مالیات اصناف و همچنین متوسل شدن به راه‌های نامشروع برای اخذ مالیات بود.طیب‌نیا وزیر اقتصاد در این خصوص گفت: همان‌طور که رهبری فرمودند اقتصاد ایران از دو بیماری مهم دولتی بودن و نفتی بودن رنج می‌برد.وی افزود: سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در راستای درمان عارضه دولتی بودن اقتصاد ابلاغ شد و در راستای درمان نفتی بودن اقتصاد نیز سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد.


طیب‌نیا با اشاره به آسیب‌های نفتی بودن اقتصاد ایران گفت: سهم بالای نفت در هزینه‌های دولت و سهم پایین درآمدهای مالیاتی از یک‌سو و درصد کم سهم درآمدهای نفتی در تولید ناخالص ملی از سوی دیگر مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است.وزیر اقتصاد تصریح کرد: باید درآمدهای پاک مالیاتی جایگزین درآمدهای نفتی شود.  وی نفت را ثروتی برای نسل‌های آینده خواند و گفت: باید درآمدهای نفتی به سرمایه مولد برای بخش‌خصوصی جهت رشد کشور محسوب شود که در همین راستا صندوق توسعه ملی ایجاد شده است.

سهم مالیات در ایران ۶ تا ۸ درصد و در کشورهای اروپایی ۳۰ تا ۴۰ درصد است

طیب‌نیا با انتقاد از سهم ناچیز مالیات در تولید ناخالص ملی گفت: سهم مالیات در تولید ناخالص ملی در سال‌های ۸۴ تا ۹۱، ۶ تا ۸ درصد بوده است. این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته این سهم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد و در کشورهای در حال توسعه مانند ایران ۲۰ درصد است.وزیر اقتصاد با بیان اینکه طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید سهم درآمدهای مالیاتی در تولید ناخالص ملی به ۱۰ درصد افزایش می‌یافت، گفت: سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۸۴، ۱۳ درصد بوده و در بودجه سال ۹۴ به ۳۹.۹ درصد افزایش یافته است.وی اظهار داشت: براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی قطع شود و درآمدهای مالیاتی جایگزین آن شود.

باید معافیت‌های مالیاتی غیرضروری حذف شود

طیب‌نیا گفت: اگر قرار است بیماری هلندی درمان شده و مشکلات تورم حل شود باید سهم مالیات در بودجه دولت و تولید ناخالص ملی افزایش یابد.وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه نوسازی نظام مالیاتی در چارچوب اقتصاد مقاومتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی به افزایش نرخ مالیات‌ها تکیه ندارد، بلکه به دنبال افزایش پایه‌های مالیاتی است. باید معافیت‌های مالیاتی غیر‌ضروری حذف و جلوی فرار مالیاتی گرفته شود.

به دنبال افزایش نرخ مالیات بر فعالیت‌های تولیدی نیستیم

وی تصریح کرد: به هیچ‌وجه به دنبال افزایش نرخ مالیات برای فعالیت‌های تولیدی نیستیم و معتقدیم حتی با کاهش نرخ مالیات و افزایش پوشش‌های مالیاتی می‌توانیم سهم مالیات بر درآمدهای بودجه دولت را افزایش دهیم.

بی عدالتی در نظام مالیاتی وجود دارد

طیب‌نیا تصریح کرد: هنوز شناسایی و وصول مالیات براساس اطلاعات دقیق نیست و در این زمینه بی‌عدالتی در نظام مالیاتی وجود دارد.

عدالت مالیاتی ایجاد می‌کنیم

وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه سیستم جامع مالیاتی در حال استقرار است، گفت: با استقرار این سیستم عدالت مالیاتی انجام می‌شود که در راستای اجرای این هدف برنامه‌های مفصلی در وزارت اقتصاد در حال اجراست.وی درخصوص تلاش‌های وزارت اقتصاد برای استقرار نظام مالیاتی عادلانه گفت: در گام اول نقاط ضعف و چالش‌های سیستم مالیاتی شناسایی و در گام دوم وضعیت مطلوب نظام مالیاتی با توجه به شرایط اقتصادی کشور تعریف شد.

طیب‌نیا افزود: در گام سوم نیز شکاف موجود میان وضع مطلوب و موجود شناسایی شده و با بهره‌گیری از تجربیات نظام‌های مالیاتی موفق دنیا مسیر حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب طراحی شد.وزیر اقتصاد بیان کرد: در همین راستا ۳۰ پروژه و ۵۰ بسته کاری طراحی شده و در حال اجراست. در این سیستم هیچ پرونده مالیاتی بدون اظهارنامه بررسی نمی‌شود و مودیان مالیاتی کم ریسک و پرریسک شناسایی می‌شوند و تمرکز نظام مالیاتی بر جلوگیری از فرار مالیاتی خواهد بود.وی تصریح کرد: نتیجه این نظام وصول مالیات براساس اطلاعات صحیح است.

وزارت اقتصاد سامانه فروش را طراحی کرده است

طیب‌نیا از طراحی سامانه فروش خبر داد و گفت: بر این اساس فروش به‌صورت مکانیزه انجام شده و همه اطلاعات معاملات بانکی به سازمان مالیاتی منتقل می‌شود. این سامانه آماده تقدیم به مجلس است.وزیر اقتصاد اظهار داشت: ما با یک تبیین جدی مواجهیم. از یک‌سو به دلیل تحریم‌ها درآمدهای ملی و تولیدات کاهش یافته و در نتیجه پایه‌های اخذ مالیات نیز کاهش یافته است.

کمال مدارا را با تولیدکنندگان انجام می‌دهیم

وی تصریح کرد: وزارت اقتصاد خود را موظف می‌داند کمال مدارا را با تولیدکنندگان انجام دهد.طیب‌نیا گفت: از سوی دیگر به خاطر کاهش فروش نفت، درآمدهای نفتی بودجه کاهش یافته و در نتیجه منابع عمومی بودجه کاهش یافته است که این کاهش منابع اثر خود را در کاهش بودجه‌های عمرانی نشان داده و موجب انقباض در اقتصاد کشور شده است.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از اظهارات خود درخصوص افزایش مالیات اصناف گفت: باوجود اینکه سهم مشاغل در ارزش افزوده کشور ۳۳ درصد بوده اما سهم مشاغل از مالیات بر درآمد ۱۵.۵ درصد بوده که تا امروز به ۸ درصد نیز کاهش یافته است.وی گفت: بخش مشاغل متناسب با درآمدشان مالیات نمی‌دهند.وزیر اقتصاد تصریح کرد: در سال‌های ۸۱ تا ۹۲ رشد مالیات مشاغل ۱۶ درصد بوده است و اشخاص حقیقی و حقوقی که حقوق بگیران دولت هستند ۱۰ برابر مشاغل مالیات می‌پردازند.طیب‌نیا با تأکید بر اینکه فشار مالیاتی در حقوق‌بگیران متمرکز شده است، گفت: شما خواستار برقراری عدالت مالیاتی هستید.

وی با بیان اینکه اظهارات رحماندوست درخصوص برخی مشکلات سازمان مالیاتی، مربوط به سال ۹۱ است و امروز مرتفع شده، گفت: امروز اظهار نامه‌های مالیاتی از طریق الکترونیک دریافت می‌شود.وزیر اقتصاد در پایان تصریح کرد: اولویت ما در وزارت اقتصاد و دارایی استقرار نظام مالیاتی عادلانه است که درآمد کافی برای هزینه‌های دولت فراهم کرده و زمینه را برای قطع وابستگی دولت به درآمدهای نفتی فراهم می‌کند.در پایان رحماندوست اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است اما از نمایندگان خواست به وزیر رأی منفی ندهند. نمایندگان نیز با ۱۰۸ رأی موافق، ۶۷ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از سخنان وزیر قانع شدند.

۲۷ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۱۸
تعداد بازدید : ۷۳۸