خودکفایی صنعت نفت نیازمند تبدیل نفت خام به فرآورده آن است

خودکفایی صنعت نفت نیازمند تبدیل نفت خام به فرآورده آن است
کارشناس اقتصادی پالایش نفت خام را سبب سود دهی بیشتر و کاهش وابستگی خارجی عنوان کرد.
فرشید سیم‌بر  کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آینده بازار نفت و تلاش برای کاهش خام فروشی  گفت: از بهار آینده شاهد رفع تحریم‌ها خواهیم بود و با توجه به شرایط جدید می توان برای بازیابی مجدد بازارهای از دست رفته برنامه ریزی دقیق و جدی کرد.

وی افزود: مثلا در فروش نفت، سایر کشورهای صادرکننده نفت در اوپک و کشورهای غیر اوپک مانند روسیه، عمان و نروژ در مواردی جایگزین ما در بازار نفت شده‌اند و پس از رفع تحریم‌ها چنانچه عربستان و سایر کشورهای عرضه کننده نفت  تولید خود را کاهش ندهند، مسلما نفت اوپک با افت شدید قیمت روبه‌رو خواهدشد که به تبعات آن کشور با کاهش شدید در آمد ارزی حاصل از نفت مواجه می شود.

سیم‌بر با اشاره به اینکه به صرف تکیه بر سرمایه‌ گذاری خارجی به سودهی واقعی نفت نخواهیم رسید تصریح کرد:  صنعت نفت کشور نیازمند برنامه‌ای مدون در طول 5 تا 10 سال برای عبور از رکود و ایجاد زیر ساخت‌های لازم جهت تبدیل نفت خام به سرمایه است.

کارشناس اقتصادی ضمن بیان این که مسأله پالایش نفت و تبدیل آن به سرمایه، از سالهای قبل از انقلاب نیز مطرح بوده گفت: قرار بر این بود که سه پالایشگاه بزرگ کشور ، هر کدام با ظرفیت 25 میلیون تن تاسیس شود و فراورده‌های آن ها  از قبیل بنزین، گازوئیل، نفت سفید و نفت کوره و غیره که با کشتی‌های که 50 درصد سهام آن متعلق به شرکت نفت ایران و مابقی متعلق به سهامداران خارجی بود، صادر شود که این امر محقق نشد.

وی همچنین افزود: در صورتی که تولید و تبدیل نفت خام به  فراورده‌هایی با ارزش بالا به طور جد در دستور کار قرار گیرد  مسلما درجه وابستگی کشور نیز کاهش پیدا خواهد کرد و این امر افزایش درآمدهای ارزی را نیز در پی خواهد داشت.

سیم بر در پایان گفت:‌ بازاریابی، سرمایه گزاری و برنامه ریزی برای تبدیل نفت خام اگرچه زمان است  اما نتیجه و دست آورد آن برای استقلال و خودکفایی کشور بسیار گرانبها خواهد بود.
۳۰ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۰۸
تعداد بازدید : ۷۰۲