استقبال‌چشمگیر سران قدرت‌های گازی از دعوت تهران

تا اواخر هفته گذشته سران ٨ کشور برای حضور در اجلاس اوپک گازی اعلام آمادگی کرده بودند، اما با اضافه شدن رؤسای جمهوری ٢ کشور دیگر شمار سران حاضر در این اجلاس به ١٠ نفر رسید
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه ایران، کارشناسان آینده، بازار انرژی جهان را از آن گاز می‌دانند. گازطبیعی با دارا بودن ذخایر عظیم و همچنین مزیت هایی مانند پاک و ارزان بودن برنامه ریزی بسیاری از کشورهای مصرف کننده را به سوی خود جلب کرده است. این درحالی است که ایران به دلیل دارا بودن بزرگترین ذخایرگازی جهان به عنوان یکی از مهمترین بازیگران این بازار در آینده شناخته خواهد شد، کشوری که تنها دارنده مازاد گاز برای صادرات است. برهمین اساس مقام‌های ارشد ایران برنامه ریزی گسترده‌ای دراین زمینه انجام داده‌اند و برگزاري سومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز که از روزگذشته در تهران آغاز به کار کرد نخستین گام برای دستیابی به این هدف محسوب می‌شود.
براین اساس درحالی که تا اواخر هفته گذشته سران ٨ کشور برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی کرده بودند، اما اضافه شدن رئیس جمهوری آذربایجان به عنوان میهمان و با احتساب رئیس جمهوری کشورمان شمار سران حاضر در این اجلاس به ١٠ نفر رسید.
احتمال افزایش تعداد اعضای جی‌ای‌سی‌اف در نشست تهران
احتمال افزایش تعداد اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ای‌سی‌اف) در نشست تهران قوت گرفت. با توجه به حضور قربانقلی بردی‌محمداف، رئیس‌ جمهوری ترکمنستان و الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان به عنوان میهمان در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز گمانه زنی‌ها مبنی بر احتمال افزایش اعضای این مجمع در نشست تهران قوت گرفت. آذربایجان هم اکنون عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیست و همانند قربانقلی بردی‌محمداف، رئیس‌ جمهوری ترکمنستان به عنوان میهمان در این اجلاس حضور پیدا خواهد کرد. همچنین رؤسای جمهوری روسیه، بولیوی، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا، عراق و نخست وزیر الجزایر نیز برای حضور در سومین اجلاس سران گازی مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران خواهند آمد.
کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می‌روند و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند. اجلاس جی‌ای‌سی‌اف در تهران نخستین اجلاس بین‌المللی است که بعد از توافق ایران با ١+٥ و در آستانه لغو تحریم‌ها برگزار می‌شود. تاکنون امانوئل ایبه کاچیکوو وزیر نفت نیجریه و رئیس هفدهمین نشست وزارتی GECF، صالح الخبری وزیر انرژی و معادن الجزایر، نیکول اولیویر وزیر انرژی ترینیداد و توباگو، هیأت عالی رتبه پرو، ونزوئلا، لیبی، ارلان ادریسوف وزیر امور خارجه قزاقستان محمد‌بن‌الساده وزیر انرژی و صنعت قطر و چند هیأت اجرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز وارد تهران شده‌اند. .
چهارمین نشست گروه عالی‌رتبه جی‌ای‌سی‌اف برگزار شد
چهارمین نشست هیأت عالی رتبه مجمع کشورهای صادرکننده گاز (HLAHG٤) صبح روزگذشته آغاز شد. سومین اجلاس سران، هفدهمین نشست عادی وزارتی، نشست فوق العاده وزارتی و چهارمین نشست گروه عالی‌رتبه و بیست و چهارمین نشست کمیته اجرایی مجمع کشورهای صادرکننده گاز از ٢٩ آبان‌ماه تا دوم آذرماه ١٣٩٤ در تهران برگزار می‌شود. بیژن زنگنه وزیر نفت، ریاست نشست وزارتی فوق العاده مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ای‌سی‌اف) را به عهده خواهد داشت.کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.
۳۰ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۲۷
تعداد بازدید : ۷۰۳