تولد ناقص

تولد ناقص
نه‌تنها بانک مرکزی بلکه کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که نباید طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها ابتر باقی بماند و باید با توجه به افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و افزایش قیمت دلار در بازار داخلی نسبت به بازنگری مجدد قیمت فرآورده‌ها اقدام کرد وگرنه آثار مثبت هدفمند‌سازی مرحله اول نیز خنثی خواهد شد و هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش شدت مصرف انرژی محقق نخواهد شد.
به طور مثال کشور ترکیه با 80‌میلیون جمعیت و 900 و 50میلیارد دلار تولید ناخالص ملی روزانه 600هزار بشکه نفت مصرف می‌کند در حالی‌که در ایران روزانه بیش از یک‌میلیون و 600هزار بشکه نفت مصرف می‌شود. لذا کارشناسان تاکید دارند در صورت اجرای کامل قانون هدفمند‌سازی و حمایت از تولید با همراهی مردم و فعالان اقتصادی می‌توان آثار منفی هدفمند‌سازی را به حداقل رساند خصوصا که تجربه مرحله اول حاکی از تورم‌زا نبودن هدفمند‌سازی است و در صورت اجرای صحیح هدفمند‌سازی و تغییر قیمت نرخ ارز می‌تواند عامل رونق تولید ملی شود و قدرت رقابت پذیری اقتصاد ایران را افزایش دهد. اکنون با توجه به طولانی بودن لغو تحریم‌ها و حتی در صورت توافق با «1+5» ضروری است دو اقدام جدی در اقتصاد کشور صورت گیرد:

1-‌تغییر ساختار اقتصاد کشور و کاهش وابستگی به نفت و درآمد‌های نفتی 2- گسترش و توسعه روابط بین‌الملل خصوصا با کشورهایی نظیر سوریه، لبنان، چین، هند و سایر همسایگان. هدفمند‌سازی یک گام مثبت و اساسی در راستای تغییر ساختار اقتصاد کشور است که متاسفانه در مرحله اول به طور ناقص اجرا شد و ممکن است تولد ناقص و مرگ زودرسی داشته باشد. لذا در صورت پرداخت شدن سهم تولید و اصلاح ساختار تولید در کشور امکان اصلاح ساختار اقتصاد کشور با توجه به منابع صندوق توسعه ملی فراهم است. طبق آماری که اعلام شده دولت سال گذشته از محل هدفمند‌سازی یارانه‌ها 73هزار و 500میلیارد تومان کسب درآمد کرده که با محاسبه پرداخت یارانه به 70‌میلیون جمعیت کل یارانه پرداختی حدود 54‌هزار میلیارد تومان خواهد شد. سازمان هدفمند‌سازی باید به مردم و فعالان اقتصادی توضیح دهد که منابع مازاد هدفمند‌سازی را که حتی سهم تولید پرداخت نشده در چه زمینه‌ای پرداخت کرده است و چرا اقدام به پرداخت از منابع بانک‌ها در مرحله دوم کرده است؟ اکنون امید است با حذف یارانه اقشار مرفه و نیمه‌مرفه جامعه البته از طریق کارشناسی صحیح و منابع حاصله از آن امکان گسترش تامین اجتماعی و حمل‌ونقل عمومی در کشور فراهم شود و مردم شاهد آثار مثبت و سازنده هدفمند‌سازی یارانه‌ها باشند.
ارائه دهنده: سید‌حمید حسینی
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۳:۲۷
تعداد بازدید : ۱,۰۴۹