روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.
بازار ارز
نوسان اندک دلار
هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ٤/ ٠ درصدی به نرخ ٣٥٨٠ تومان معامله شد. پیش از این به رشد تقاضا با نزدیک شدن به ماه ژانویه و رشد تقاضای مسافرتی ارز اشاره شده بود که مانع از افت نرخ دلار می‌شود. ریزش قیمت سکه با افت اونس طلای جهانی (رابطه الاکلنگی ارز و سکه) باعث حرکت معامله‌گران به بازار ارز و افزایش تقاضای دلار شد.
علاوه بر این، معامله‌گرانی که با قرار گرفتن نرخ دلار نزدیک به ٣٦٠٠ تومان در انجام معاملات احتیاط می‌کردند با تداوم نرخ‌ها در سطح بالای ٣٥٦٠ تومان از هفته گذشته، با افزایش تقاضا، رشد نرخ دلار را رقم زدند. کماکان انتظار برای یکسان‌سازی نرخ ارز و اظهارات مقامات مبنی بر تعدیل مجدد نرخ دلار و قرار گرفتن نزدیک به سطح ٣٦٠٠تومانی مانع از رشد پرشتاب نرخ دلار خواهند شد.

بازار طلا
رشد اونس با شناسایی کف
دیروز ساعت ١٦، اونس طلا به قیمت ١٠٨٤ دلار معامله شد. اونس چهارشنبه به کمترین میزان در ٥/ ٥ سال گذشته رسید و شناسایی کف قیمتی از سوی معامله‌گران، رشد اندک اونس را در روزهای اخیر رقم زد. فشار شاخص دلار، با اجماع بر افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در دسامبر سال‌جاری، عامل تداوم فشار بر اونس است.
صورتجلسه نشست پیشین فدرال رزرو بر اتخاذ سیاست انقباضی برای اولین بار از سال ٢٠٠٦ تاکید داشت. همچنان میزان این افزایش محل ابهام است و انتظار می‌رود در سال جاری ٢٥/ ٠ واحد درصد و سپس به‌صورت تدریجی افزایش یابد. احتمال تشدید سیاست انبساطی بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز عامل تقویت دلار است، با اینکه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در دسامبر در قیمت اونس پیشخور شده است اما تحلیلگران کف قیمتی ١٠٥٠ یا ١١٠٠ دلار را پیش‌بینی می‌کنند.

بازار نفت
تقابل دیدگاه‌ها حول سطح ٤٠ دلاری
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ١/ ٤٠ دلار معامله شد. در شرایط کنونی تقابل انتظارات در بازار نفت، قیمت‌ها را حول سطح ٤٠دلاری قرار داده است. نگرانی‌ها از تکمیل ظرفیت ذخیره‌سازی نفت دنیا که دو سال متوالی افزایش داشته است، انتظار کاهش تقاضا به دلیل پدیده جوی ال نینو (زمستان گرم‌تر) و احتمال تداوم تولیدات اوپک در سطوح کنونی، رشد قیمت نفت را دور از انتظار کرده است.
بر این اساس، موسسه گلدمن ساکس پیشی‌بینی افت تا ٢٠ دلار را دارد، اما برخی کارشناسان معتقدند دورنمای کاهش تولیدات شیل طبق گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی، علاوه بر انتظار چشم انداز بازگشت رشد تقاضا در اقتصادهای نوظهور در سال ٢٠١٦ خوش‌بینی‌هایی را برای صعود قیمت نفت به وجود آورده است. هرچند جایگزینی تولیدات اوپک با نفت‌های غیرمتعارف باعث کمرنگ شدن خوش‌بینی‌های ضعف سمت عرضه می‌شود.
۳۰ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۴۲
تعداد بازدید : ۵۶۵