رأی دادگاه درباره شکایت گازی ترکیه علیه ایران منصفانه خواهد بود

رأی دادگاه درباره شکایت گازی ترکیه علیه ایران منصفانه خواهد بود

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز گفت: کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی به نفع ایران بوده و سبب می‌شود رأی صادره دیوان داوری درباره شکایت گازی ترکیه علیه ایران، منصفانه باشد و ما را چندان دچار مشکل نکند. عزیزالله رمضانی در گفت وگو با ایرنا، درباره دلیل تأخیر در اعلام نتیجه رأی دیوان داوری درباره شکایت ترکیه از ایران، اظهار داشت: نتیجه شکایت ترکیه از ایران به بهانه گران‌فروشی گاز به این کشور احتمالا تا یک ماه آینده اعلام خواهد شد.

462641613561362476246346247247

وی درخصوص دلیل تأخیر در اعلام نتیجه رأی دیوان داوری گفت: این موضوع از اختیار ما خارج است و باید دیوان داوری بین‌المللی رأی را اعلام کند؛ هرچند آن را بارها به تأخیر انداخته‌اند. وی اضافه کرد: به دلیل اینکه شرایط جهانی، بازار نفت و گاز تغییر کرده و قیمت‌ها در نوسان است؛ آنها در اعلام رأی نهایی دچار سردرگمی هستند. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز با بیان اینکه نمی‌توان را دادگاه را پیش‌بینی کرد، افزود: با توجه به اینکه قیمت گاز پایین آمده، شرایط به نفع ما شده است؛ شاید اگر قیمت‌های یک یا دو سال پیش بود، رأی شدیدی علیه ما صادر می‌شد اما در شرایط کنونی تصور می‌کنیم رأی صادره، رأیی منصفانه باشد و ما را چندان دچار مشکل نکند.

ایران سالانه ١٠ میلیارد مترمکعب گاز می‌خرد و در ماه ژانویه سال ٢٠١٢ میلادی پس از آنکه تهران شکایت آنکارا درباره بالابودن قیمت گاز صادراتی به ترکیه را نپذیرفت، آن کشور به اتاق بین‌المللی بازرگانی در سوئیس شکایت کرد. ایران و ترکیه در سال ١٩٩٦ میلادی و در جریان سفر نجم‌الدین اربکان رئیس‌جمهوری وقت ترکیه به تهران، یک قرارداد گازی امضا کردند که نقش مهمی در توسعه و بهبود مناسبات دو کشور داشته است. ترک‌ها از یک‌سو مدعی کم‌فروشی ایران در گاز ارسالی به ترکیه هستند و از سوی دیگر می‌گویند قیمت گاز ایران گران است و خواستار کاهش 25 درصدی قیمت گاز صادراتی هستند.

چندی پیش، دادگاه شکایت اول ترکیه در مورد کم‌فروشی گاز ایران به این کشور را رد و به نفع تهران رأی صادر کرد.

۳۰ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۰۵
تعداد بازدید : ۷۱۷