نشست گازی تهران حاکی از رویکرد جدید جامعه جهانی به ایران است

نشست گازی تهران حاکی از رویکرد جدید جامعه جهانی به ایران است
مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران حضور تعداد بالای سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) را در نشست تهران نشانگر رویکرد جدید جامعه جهانی در مورد جمهوری اسلامی ایران در دوران پس از برجام دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از وزارت نفت، سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امورخارجه گفت: سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، نخستین جلسه‌ای است که در سطح بسیار بالا بعد از توافق برجام در کشورمان برگزار می‌شود و استقبال بالا از این اجلاس، نشانگر رویکرد جدید جامعه جهانی در ارتباط با ایران در دوران پس از برجام است.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه کشورمان بااشاره به توجه جدید کشورها به جمهوری اسلامی ایران در دوره پس از برجام، سطح حضور شرکت کنندگان و تعداد بالای سران کشورها در اجلاس تهران مهم ارزیابی کرد و افزود: آثار اولیه رفع تحریمها از طریق چنین اجلاسی می‌تواند به سرعت خود را ظاهر کند.

عراقچی ارتقای موقعیت برجسته ایران را در منطقه از جمله دستاوردهای نشست سران کشورها در تهران ارزیابی کرد و گفت: موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، هم بدلیل ژئوپلیتیک و هم به خاطر توانمندیها و ظرفیتهای مختلف، موقعیت برجسته‌ای است.

وی ذخایر نفت وگاز ایران را از ظرفیتهای مهم کشور دانست و ادامه داد: متاسفانه در یک دهه گذشته بر سر راه استفاده ایران از این توانمندی بزرگ موانعی گذاشته بودند که توافق برجام این موانع را برطرف کرد که آثار رفع موانع را می‌توان در تعداد حضور سران کشورها در نشست تهران مشاهده کرد.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امورخارجه با تاکید بر سیاست اصولی دولت برای اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی در دوره پس از برجام، تصریح کرد: با برطرف شدن موانع تحریم، راه برای توسعه اقتصادی هموار می‌شود.

عراقچی ادامه داد: در این شرائط دولت به طور جدی سیاستهای اقتصاد مقاومتی را پیگیری خواهد کرد، زیرا اقتصاد مقاومتی، اقتصادی درون زا و برون نگر است. این اقتصاد از سویی خود را منزوی نمی‌کند، و از سوی دیگر در مقابل هر نوع تحریمی مقاوم خواهد بود.

وی فرصت پس از لغو تحریمها را فرصتی استثنایی برای نشان دادن توانمندیهای ایران و توسعه ظرفیتها در عرصه‌های مختلف عنوان کرد.

عراقچی درگفتگو با بخش خبری سایت رسمی سومین اجلاس سران GECF، این اجلاس را فرصتی برای تبادل نظر با کشورهای حاضر در تهران در خصوص موضوعهای مورد علاقه دانست.

معاون وزیر امورخارجه ایران با اشاره به حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تهران گفت: با مقامات روسیه هم درباره موضوعات مهم منطقه از جمله مبارزه با تروریسم  تبادل نظر خواهیم کرد.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امورخارجه، پیگیری مباحث اقتصادی را دارای جایگاهی ویژه در سیاست خارجی ایران دانست و افزود: پیگیری سیاستهای اقتصادی دولت، از جایگاه مهمتری در دستگاه دیپلماسی کشور برخوردار است، زیرا در سیاست خارجی برای تامین منافع اقتصادی کشور جدی هستیم.

عراقچی، یکی از ماموریتهای مهم سفرای جمهوری اسلامی ایران را در کشورهای مختلف، جذب سرمایه‌گذاری، توسعه صنعت توریسم و صدور خدمات فنی و مهندسی اعلام کرد و افزود:‌ برای کمک به توسعه اقتصادی کشور برنامه داریم.

۳۰ آبان ۱۳۹۴ ۱۶:۴۹
تعداد بازدید : ۶۳۹