سیاست نفت ارزان عربستان در اروپا دوام نمی یابد

سیاست نفت ارزان عربستان در اروپا دوام نمی یابد
مقامات روسی با بیان این که ریاض قادر نخواهد بود عرضه با تخفیف نفت خود به پالایشگاه های شرق اروپا را ادامه دهد گفتند پالایشگاه های شرق اروپا که عمدتا با تکنولوژی شوروی سابق طراحی شده اند، برای سازگاری با نفت عربستان به سرمایه گذاری نیاز خواهند داشت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز،  مقامات روسی با نرم تر کردن لحن انتقادات خود در قبال صادرات نفت عربستان به اروپا  گفتند، ریاض قادر نخواهد بود عرضه با تخفیف نفت خود به پالایشگاه های شرق اروپا را ادامه دهد.
عربستان پس از آغاز ارسال نفت به بازارهای سنتی نفت روسیه نظیر لهستان، قیمت نفت خود را به پایین ترین رقم در 6 سال گذشته رسانده است.
نیکولای توکارف، مدیر شرکت دولتی ترانس نفت روسیه روز جمعه در مصاحبه ای اعلام کرد، عرضه با تخفیف نفت «یک وضعیت موقتی است و برای طولانی مدت جواب نخواهد داد.»
مدیران نفتی روسیه، که حدود 70 درصد نفت خود را به اروپا صادر می کنند، ماه گذشته حتی قبل از اینکه عربستان قیمت نفت ماه دسامبر خود در شمال غرب اروپا را به پایین ترین رقم از فوریه 2009 تاکنون برساند، از ریاض انتقاد کرده بودند. با این حال، هرچند بانک مرکزی روسیه هفته گذشته هشدار داد که افزایش رقابت از جانب خاورمیانه ممکن است ریسک های اقتصادی به وجود بیاورد، اما الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه  روز جمعه چندان نگران به نظر نمی رسید.
نوواک در مسکو به خبرنگاران گفت: «اگر یک یا چند محموله کم یا زیاد شود، تاثیر زیادی نمی تواند داشته باشد.»
توکارف افزود، روسیه در حال افزایش صادرات نفت خود به اتحادیه اروپا ست و این کار را از جمله از طریق خط لوله دروژبای شرکت ترانس نفت انجام می دهد که شرق اروپا، آلمان و دولت های بالتیک را تغذیه می کند. وی افزود، پالایشگاه های شرق اروپا که عمدتا با تکنولوژی شوروی سابق طراحی شده اند، برای سازگاری با نفت عربستان به سرمایه گذاری نیاز خواهند داشت.
توکارف در ادامه گفت: «از نظر اقتصادی دلیلی ندارد که (آنها) به خاطر نوعی بلندپروازی سیاسی تکنولوژی خود را عوض کنند.»
نفت عربستان سنگین تر و ترش تر از نفت اورالز روسیه است که به صورت سنتی در پالایشگاه های شرق اروپا مورد استفاده قرار می گیرد.
۱ آذر ۱۳۹۴ ۰۸:۴۲
تعداد بازدید : ۴۷۶