احتمال همکاری روسیه با اوپک برای کاهش تولید نفت پایین است

احتمال همکاری روسیه با اوپک برای کاهش تولید نفت پایین است
مقامات و فعالان صنعت نفت می گویند، احتمال اینکه روسیه در آستانه یا در حاشیه نشست ماه آینده سازمان کشورهای صادر کننده نفت، در وین با اوپک در خصوص کاهش تولید همکاری کند پایین است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، مقامات و فعالان صنعت نفت می گویند، احتمال اینکه روسیه در آستانه یا در حاشیه نشست ماه آینده سازمان کشورهای صادر کننده نفت، در وین با اوپک در خصوص کاهش تولید همکاری کند پایین است.
اوپک اواخر سال گذشته به اصرار عربستان تغییر رویه داد و به جای کاهش تولید و حمایت از قیمت ها، ترجیح داد از سهم خود از بازار دفاع کند. اوپک این استراتژی را در نشست ماه ژوئن بار دیگر تمدید کرد.
وزرای کشورهای عضو اوپک قرار است روز 4 دسامبر برای هماهنگ کردن سیاست تولیدی سازمان در وین تشکیل جلسه دهند. احتمالا هیئتی از روسیه نیز به وین خواهد رفت تا در مشورت های قبل از نشست حضور پیدا کند. روسیه حدود 12 درصد تولید نفت جهان را در اختیار دارد.
یک منبع نزدیک به این مشورت ها گفت، ونزوئلا تمایل دارد نشستی را با حضور کشورهای تولید کننده غیر عضو اوپک برنامه ریزی کند.
این منبع افزود: «موضع روسیه تغییری نکرده است. (آنها می گویند) ما تولید نفت خودمان را کاهش نخواهیم داد.»
روسیه که به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است تاکنون در مقابل ایده کاهش تولید مقاومت کرده، زیرا در حال دفاع از سهم خود از بازار است و می داند که کاهش تولید می تواند موجب از دست رفتن سهم این کشور شود.
بنابراین هرگونه کاهش تولید روسیه باید با اوپک هماهنگ شود.
مقامات روس گفته اند که اگر شرکت های داخلی چاه های نفت را به دلیل زمستان سخت سیبری تعطیل کنند، قادر نخواهند بود به راحتی مجددا آنها را بازگشایی کنند.
آنها همچنین می گویند، دولت قادر نیست به شرکت ها دستور دهد تولید خود را کاهش دهند، زیرا بسیاری از این شرکت ها خصوصی هستند.
روسیه که نیمی از درآمد خود را از فروش نفت و گاز به دست می آورد، برای تامین هزینه های نظامی خود به پول نفت نیاز دارد.
بر اساس آمارهای رسمی، در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر، روسیه از محل فروش نفت و گاز 4.97 تریلیون روبل (76.1 میلیارد دلار) درآمد داشته که 12.6 درصد کمتر از رقم هدف گذاری شده است.
۱ آذر ۱۳۹۴ ۱۲:۰۵
تعداد بازدید : ۴۸۰