شرکت‌های نفتی با پذیرش ریسک بیشتر سود بیشتر در ایران می‌برند

شرکت‌های نفتی با پذیرش ریسک بیشتر سود بیشتر در ایران می‌برند
رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی با تشریح ویژگی قالب جدید قراردادهای نفتی ایران گفت: «رقمی از هر بشکه که به عنوان سود به شرکت پرداخت می شود بر اساس ریسکی که مورد توجه قرار گرفته انعطاف پذیر است... ریسک بیشتر، سود بیشتر، ریسک کمتر، سود کمتر».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک مقام ارشد ایرانی گفت، قراردادهای جدید نفتی و گازی ایران دارای شرایط انعطاف پذیری خواهند بود که می توان نوسانات قیمت نفت و ریسک های سرمایه گذاری را در آنها لحاظ نمود.

ایران تلاش دارد شرکت های نفتی بین المللی را به توسعه منابع عظیم نفت و گاز خود پس از لغو تحریم ها تشویق کند.

ایران قرار است مدل جدید قراردادهای توسعه ای خود را در کنفرانس هایی که در 28 و 29 نوامبر در تهران و در ماه فوریه در لندن برگزار خواهد شد معرفی نماید.

مهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفت و گاز ایران در مصاحبه با رویترز گفت: «آنچه ما پیشنهاد می دهیم مدل قراردادهای بسیار انعطاف پذیر است و فعالیت های اکتشاف، توسعه و تولید همگی در بندهای آن پیش بینی شده است.»

وی که در حاشیه کنفرانس گازی در تهران سخن می گفت افزود: «رقمی از هر بشکه که به عنوان سود به شرکت پرداخت می شود بر اساس ریسکی که مورد توجه قرار گرفته انعطاف پذیر است... ریسک بیشتر، سود بیشتر، ریسک کمتر، سود کمتر... همه چیز بسته به مراحل دشوار فعالیت ها تنظیم خواهد شد.»

وی افزود، ایران حدود 52 پروژه نفت و گاز که هم شامل میادین قهوه ای و هم میادین سبز است پیشنهاد خواهد داد. حدود 20 مورد از این پروژه ها اکتشافی هستند.

این مقام ایرانی  افزود، قراردادها 20 ساله هستند و «در برخی موارد خاص ممکن است تا 25 سال نیز تمدید شوند» البته این بازه های زمانی شامل قراردادهای اکتشافی نیست.

«ما پروژه هایی را در دریای خزر و همچنین مناطق بسیار کم ریسک در خلیج فارس پیشنهاد می کنیم.»

حسینی گفت، مشورت هایی با شرکت های نفتی در مورد شرایط قراردادهای جدید، در جاهایی که سقفی برای سرمایه گذاری وجود نخواهد داشت انجام شده است. این یکی از موارد اصلی ای بوده که از سوی برخی شرکت ها به عنوان ایراد قراردادهای بیع متقابلی که ایران در گذشته پیشنهاد می کرد، مطرح شده است.

«همه چیز بستگی به رفتار میادین و بازه زمانی دارد. اگر وضعیت تغییر کند، در آن صورت آنها (شرکت های نفتی) این شانس را به صورت سالانه خواهند داشت تا در برنامه کاری و بودجه سالانه، در محدوده کاری خود بازنگری کنند و هزینه ها را مورد بازبینی قرار دهند. دست آنها بسیار باز است.»

حسینی افزود، در کنفرانس آینده ای که قرار است در مورد قراردادها در تهران برگزار شود، جزئیات قراردادها بیشتر مورد بحث قرار خواهد گرفت. قراردادهای جدید یا از طریق مناقصه و یا از طریق مذاکرات مستقیم ارائه خواهد شد.

۱ آذر ۱۳۹۴ ۱۲:۰۸
تعداد بازدید : ۴۸۳