قطر رئیس و ایران نایب رئیس اجلاس آینده مجمع کشورهای صادرکننده گاز شد

قطر رئیس و ایران نایب رئیس اجلاس آینده مجمع کشورهای صادرکننده گاز شد
هفدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز با انتخاب محمدحسین عادلی به‌عنوان دبیرکل به کار خود پایان داد.

به گزارش نیپنا، هفدهمین اجلاس وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) روز شنبه (٣٠ آبانماه ٩٤) در تهران با ریاست دکتر امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر منابع نفتی جمهوری فدرال نیجریه، و نائب رئیسی لیبی برگزار شد.

در این اجلاس، وزرای کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا به عنوان اعضای اصلی و عراق، قزاقستان، هلند، نروژ، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر شرکت داشتند. رئیس هیئت اجرایی و دبیر کل مجمع کشورهای صادر کننده گاز نیز در این اجلاس حضور داشتند.

رئیس اجلاس وزرا در صحبت های آغازین خود، مروری بر تحولات اخیر در بازار های گاز طبیعی ارائه داد و چالشهای پیش روی کشورهای عضو جی یی سی اف را با تأکید بر نیاز به ارتقای سطح همکاری و هماهنگی میان اعضا به منظور پیشبرد اهداف مجمع و نیز پررنگ تر کردن نقش گاز طبیعی ارائه کرد.

در این اجلاس، گزارشی توسط دبیر کل مجمع از آخرین رویدادهای بازار جهانی گاز ارائه شد. در این گزارش به مواردی مانند تحولات اخیر در اقتصاد جهان، تقاضا برای گاز طبیعی، چالشها و رقابتهای موجود میان سوختهای دیگر و دیگر صادرکنندگان اشاره شد.

این گزارش همچنین به بررسی موقعیت مجمع در تجارت جهانی گاز از طریق خط لوله و نیز گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) و اهمیت نقش جی یی سی اف در تأمین گاز در جهان پرداخت. تحولات در تأمین گاز طبیعی متعارف و غیر متعارف و نیز روندهای تغییر قیمت گاز در این گزارش مورد بررسی قرار گرفت.

وزیران همچنین در مورد تاثیر تغییرات محیطی و نیز کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد(کاپ ٢١) در پاریس و تأثیراتی که این رویداد می تواند بر سیاستهای مربوط به انرژی و نیاز گاز داشته باشد بحث و گفتگو کردند.

در ادامه اجلاس، یک گزارش در مورد تحولات و آمادگی راهبردهای بلندمدت نیز به حضار ارائه شد که پس از آن وزرای حاضر در اجلاس از اقداماتی که در این باره توسط دبیرخانه انجام شده بود، قدردانی کردند. این اقدام در مورد بازار گاز، مدل جهانی گاز و چشم انداز و نیز راهبرد بلندمدت جی یی سی اف انجام شده بود.

در این اجلاس، همچنین نیاز به درک مشترک و اقدام های مشترک توسط کشورهای عضو جی یی سی اف به منظور مقابله با چالشهای مشترک اعضا در صنعت گاز بویژه در تحولات بازار انرژی با توجه به موضوعات مربوط به عرضه و تقاضا دوباره مورد تأکید شرکت کنندگان در نشست قرار گرفت.

وزرا در این اجلاس دوران دبیر کلی دکتر محمد حسین عادلی را تمدید کردند تا طبق اساسنامه مجمع تا دو سال آینده در این پست باقی بماند.

همچنین وزرای مجمع، دکتر محمد بن صالح الساده، وزیر صنعت و انرژی قطر را به عنوان رئیس اجلاس وزیران از یکم ماه ژانویه تا آخر ماه دسامبر سال ٢٠١٦ انتخاب کردند و بیژن زنگنه را به عنوان نائب رئیس این اجلاس برای همین مدت برگزیدند.

وزرای جی یی سی اف جمهوری آذربایجان را به عنوان عضو ناظر مجمع پذیرفتند. همچنین تصمیم گرفته شد تا هجدهمین اجلاس وزرای جی یی سی اف هفدهم نوامبر ٢٠١٦ در دوحه قطر برگزار شود.

پیش از این نشست، دو نشست دیگر به منظور نهایی کردن تمهیدات سومین اجلاس سران، چهارمین نشست گروه کارشناسان برای سومین نشست سران و اجلاس فوق العاده به ریاست بیژن زنگنه وزیر نفت ایران برگزار شد.

در این نشست، همچنین وزرای حاضر از دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، و مقامهای شهر تهران برای برگزاری این اجلاس و میهمان نوازی آنها قدردانی کردند.

۱ آذر ۱۳۹۴ ۱۲:۱۵
تعداد بازدید : ۵۳۱