سه دستاورد نشست گازی تهران

سه دستاورد نشست گازی تهران
اهمیت برگزاری نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران از سه جنبه قابل بررسی است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه ایران، نخست اینکه برگزاری این نشست در تهران افزایش قدرت منطقه‌ای ایران را نشان می‌دهد که باعث شده سران و مقام‌های ١٨ کشور عضو و ناظر در این نشست حضور یابند. قرار بود اجلاس هفدهم در نیجریه باشد اما کشورهای عضو در نهایت با برگزاری آن در ایران موافقت کردند. کشورهای صادرکننده گاز موافقت کردند ایران برای دومین بار به عنوان دبیرکل این مجمع(جی.ای.سی.اف) انتخاب شود. این برای بار اول است که یک کشور برای ٢ دوره متوالی ریاست مجمع کشورهای صادرکننده گاز را برعهده می‌گیرد و بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز به عنوان نایب رئیس این مجمع و حسین کاظم‌پور اردبیلی به عنوان رئیس هیأت اجرایی مجمع صادرکنندگان گاز برگزیده شدند.
دومین دستاورد نشست مجمع کشورهای صادر کننده گاز برای کشورهای عضو این مجمع است. اکثر کشورهای صادر کننده گاز بجز عربستان و امریکا عضو این مجمع هستند. مجمع کشورهای صادرکننده گاز در آینده نقش مهمی در بازار گاز ایفا می‌کند و خود کشورها نیز در بازار انرژی نقش مهمی خواهند داشت.
سومین دستاورد دیگر نشست کشورهای صادر کننده گاز اهمیت گاز به عنوان مهمترین انرژی آینده را نشان می‌دهد. بسیاری معتقدند قرن حاضر، قرن گاز است. سوخت‌های فسیلی کم کم اهمیت استراتژیک خود را از دست می‌دهد و گاز به عنوان انرژی، جایگزین سوخت‌های فسیلی می‌شود. امنیت انرژی و تغییرات اقلیمی محیط زیست از لزوم جایگزینی گاز به جای سوخت‌های فسیلی حکایت می‌کند. این نشان می‌دهد سهم گاز در سبد انرژی جهان بیشتر می‌شود.
امروز در سومین اجلاس نشست سران کشورهای صادرکننده گاز از ٢ سند استراتژی برای آینده گاز و سیاست‌های کشورها برای تولید آن رونمایی می‌شود.همه سران کشورهای تولید کننده گاز برای برنامه ریزی در مورد آینده گاز در نشست امروز حاضر می‌شوند. این دستاوردها نشان می‌دهد هم اجلاس کشورهای صادرکننده گاز، هم نقش گاز به عنوان انرژی آینده و هم نقش ایران در تعاملات منطقه‌ای اهمیت دارد.
ایران تلاش می‌کند تا ٢ سال آینده در حوزه‌های مشترک گاز بتواند به بهره‌برداری کامل از این حوزه‌ها برسد. اگر بتوانیم بر مشکلات مالی غلبه کنیم بر اساس برنامه ایران هر سال ١٠٠ میلیون متر مکعب به تولید گاز خود اضافه خواهد کرد. امسال نیز گاز فازهای ١٥، ١٦ و ١٧ به مدار تولید وارد می‌شود. با لغو تحریم‌ها اگر بتوانیم صادرات نفت خام و میعانات گازی را افزایش دهیم منابع بیشتری برای توسعه میدان‌های گازی به‌دست می‌آید و بزودی در میدان‌های مشترک گازی به منافع خود می‌رسیم. در حوزه‌های مشترک نفت به زمان بیشتری برای برداشت مساوی نیاز است اما در حوزه‌های مشترک گاز حق برداشت مساوی بزودی حاصل می‌شود.

سیدحمید حسینی
عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی
۲ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۱۲
تعداد بازدید : ۴۷۸