کاهش شدید سرمایه‌گذاری در بخش نفت در سال‌های گذشته

کاهش شدید سرمایه‌گذاری در بخش نفت در سال‌های گذشته

منصور معظمی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: امیدوار هستیم که قراردادهای نفتی که تقریباً برای ایران منحصر به فرد است، مورد توجه قرار گیرد. رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت گفت: طی سال‌های گذشته به سرمایه‌گذاری در بخش نفت توجه چندانی نشده و در واقع این بخش مورد بی‌مهری واقع شده است. سالانه حدود 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز لازم است اما در چهار سال ابتدایی برنامه پنجم توسعه مجموعه 60 میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری شده که تقریباً نصف آن چیزی است که باید باشد.

76976760575796595776060

منصور معظمی که تا یک ماه پیش معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت بود و از این سمت استعفا کرده به سایت خبری اتاق تهران گفت: برای جذب سرمایه در بخش نفت مدل جدید قراردادهای نفتی ایران طراحی شده است که امیدواریم بعد از رونمایی مورد استقبال شرکت‌های نفتی جهان قرار گیرد. شرکت‌های خارجی اقبال زیادی برای شنیدن جزییات قراردادهای جدید از خود نشان داده‌اند. وی ادامه داد: لیست پروژه‌ها و قراردادها آماده شده است. امیدوار هستیم که نوع قراردادهای نفتی که مدل جدیدی است و تقریباً برای ایران منحصر به فرد است، مورد توجه قرار گیرد و مسیر جدیدی را پیش روی صنعت نفت قرار دهد.

به گفته معاون سابق وزیر نفت، برای تدوین قراردادهای جدید همه قراردادهای نفتی موجود مطالعه شده است. قراردادهای بیع متقابل که خودمان در گذشته داشتیم نیز مورد بررسی قرار گرفته است. منصور معظمی افزود: قراردادهایی که در سال‌های اخیر در سطح منطقه بسته شده نیز مورد واکاوی و مطالعه قرار گرفته است و از بررسی این شرایط، مدلی استخراج شده که تحت عنوان IPC مطرح می‌شود. امیدواریم این مدل جذابیت کافی برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی داشته باشد و بتوان مسئله تأمین منابع مالی را از این محل حل کرد.

۲ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۲۱
تعداد بازدید : ۴۸۸