تسهیلات با 24 درصد سود مشکلی از صادرکننده حل نمی‌کند

وزارت صنعت و معدن برای افزایش صادرات غیر‌نفتی و انگیزه بخش‌خصوصی برای توسعه بازارهای ارزش‌آفرین، تسهیلات 200 میلیارد تومانی به صادرکنندگان پرداخت می‌کند. تسهیلاتی که به گفته فعالان عرصه صادرات با سود 24 درصدی کمکی به رقابتی‌تر شدن صادرات ایرانی نخواهد کرد.

فریال مستوفی، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در واکنش به اعطای تسهیلات 200 میلیاردی جدید دولت به صادر کنندگان گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال آسپرین است. این طرح‌ها و تسهیلات مُسکن است و مشکل کشور را حل نمی‌کند. وام 16 درصدی خرید خودرو یا کارت اعتباری 10 میلیون تومانی خرید لوازم خانگی از همین طرح‌های مسکنی است. این تسهیلات 200 میلیارد تومانی با سود 24درصد برای صادرکنندگان هم همان اثر را دارد و مشکل اساسی صادرکنندگان را حل نمی‌کند. ما مشکلات اساسی داریم که با این مُسکن‌ها حل نمی‌شود. راه‌حل اساسی چیز دیگری است.

34576334347373457345737357353535735

مستوفی با تأکید بر اینکه سود24 درصد برای چنین تسهیلاتی به غیررقابتی شدن صادرات ایران دامن می‌زند، گفت: مگر یک تولید‌کننده یا صادر‌کننده چقدر سود دارد که تسهیلات با 24 درصد سود بگیرد. صادرات با سود 24 درصد هیچ جای رقابتی شدن ندارد.به هرحال وقتی صادر‌کننده مجبور باشد تسهیلات را با چنین نرخی برگرداند باید روی قیمت هر چه که می‌خواهد صادر کند، 24 درصد اضافه کند. ما قیمت‌های خودمان را با قیمت کشورهایی مثل چین مقایسه می‌کنیم. در چین تسهیلات را با نرخ پایین می‌گیرند و صادر کنندگان می‌دانند که با صادرات خوب، جایزه صادراتی می‌گیرند.ما با وجود بهره‌های بالا و عدم اعطای جوایز صادراتی و یارانه‌ها چطور می‌خواهیم با رقبایی مثل چین رقابت کنیم؟

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران ادامه داد: به نظرمن بهتر است وزارت صنعت، معدن و تجارت روی سود بانکی بیشتر کار کند. صادر‌کننده نمی‌تواند از جیب خودش برای صادرات پول بگذارد. وقتی از قیمت تمام شده اجناس صحبت می‌کنیم یعنی هزینه تولید همراه با تمام هزینه‌های جانبی که یکی از این هزینه‌های جانبی سود بانکی است.

۲ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۴۴۶